Underbara dagar på Sicilien!

Dagarna går så fort och de gjorde de även på Sicilien! Det blev Italien den här gången också – hela fjorton dagar med underbara vyer med allt det som ger mig njutning, avkoppling och energipåfyllning. Vi bodde i Giardini-Naxos och vårt hotell Arathena Rocks låg alldeles vid havet. Nu var det inte i första hand en sol – och badresa som vi valt, men det fick vi en hel del av på köpet!

En liten vy över hotellets vackra trädgård!

En vy över havsvattenpoolen och alldeles nedanför kunde vi bada i havet.

Det här med att åka iväg på hösten är verkligen något som jag rekommenderar om möjligheten finns. Det blir en förlängning av sommaren och i oktober har den värsta turistströmmen lagt sig. Så det är bara fördelar som jag ser det. Jag vill njuta av sommaren här hemma och jag vill också uppleva den vackra hösten med alla vackra färger. Och så blev det.

Vyerna är som sagt underbara och som alltid har jag fotograferat en hel del. Men ändå försökt begränsa mig för jag har lärt mig vilka foton som jag kommer att behålla och vilka slags foton som hamnar i ”papperskorgen!”

Inne i Giardini-Naxos gick vi strandpromenaden så gott som varje dag. Vyerna med havet och de höga bergen runtomkring gjorde promenaden till ett sant nöje. Många restauranger och butiker. Men någon shopping var vi inte roade av, mest ett och annat besök i någon av alla restaurangerna eller för att köpa ömsom italienskt vin eller ”sparkling water”. Inget fel på deras vatten, men vi blev rekommenderade att köpa vatten på flaska så…

Lite mer av Giardini-Naxos

En morgon när vi hade vaknat och kikade ut från vår balkongen, såg vi att det låg snö på Etnas topp. Så otroligt vackert! Här en vy över Etna ifrån strandpromenaden.

Vy ifrån vår balkongen och det är Etnas nordöstra sida som vi ser.

Att vara uppe på 1800 meter som vi var på Etna var såklart en ”häftig känsla” och om vi fortsatt med linbanan och ytterligare en bit med jeep hade vi nått 3000 meter. Men vi avstod och höll oss på platån där utsikten så klart var magnifik! Men jag kan inte tycka att det var vackert uppe på själva platån. Etna är Europas största aktiva vulkan och dess sidor är täckta med bördig vulkanisk jord och på de lägre höjderna växer citrusfrukter, fikon, mandel, vindruvor och olivträd.

Av vår guide fick vi veta att Etna är en hon – just för att hon är aktiv och oberäknelig! 🙂

Hon har varit särskilt aktiv ungefär var tionde år… men det har gått några fler år sedan sista större utbrottet. 🙂

Inte så vackert eller hur? Men imponerande! Vackert var det på vägen upp förbi ek – bokskogarna i höstfärger.

Färgprakten var oerhörd vacker här uppifrån!

Siracusa, Isolabella, Taoromina, Castelmola, Savoca och Forza di Agro, några av de underbara platser som vi besökte. Siracusa låter kanske bekant? Det är Santa Lucias hemstad. Helgonet Santa Lucia led martyrdöden den 13 december år 310.

Isolabella – den lilla ön och orten som vi åkte lokalbussen till. Det visade sig vara ett bra val! Hit ut vadade vi och promenerade runt på den lilla ön och beundrade utsikten åt alla håll.

Vi valde en bra dag för en del dagar var vågorna höga och det blev bad varken man ville eller ej! 🙂

Mitt på den lilla ön växte ett gammalt knotigt olivträd som var vackert som ett konstverk! Allt runtomkring bleknade i jämförelse. Så otroligt vackert!

Men de platser och vyer som jag förälskade mig i – som alltid – är bergsbyarna. Från strandpromenaden kunde vi se två av dem högt uppe där bland bergstopparna.

Taormina – trevlig by med alla möjligheter till shopping. För den som vill det!

Men jag beundrade mest all vackra hus och dess balkonger med alla blommor och grönska.

Vackert överallt! Så många trevliga uteserveringar och vi var välkomna överallt eftersom turistsäsongen började gå mot sitt slut.

Och när vi lämnade Taormina och fortsatte med taxi upp till den högsta toppen för att nå Castelmola, var utsikten helt fantastisk! 🙂

I Castelmola fanns bara en huvudgata och en mycket välkänd bar!

Man kan säga att inredningen där präglades av fruktsamhet! 🙂 En historia vi hörde och som gärna berättades, var att barnlösa kvinnor begav sig upp i bergen och passade då på att ha ärenden förbi munkarnas kloster och rätt antal månader senare var dessa kvinnor ej barnlösa längre! 🙂

Nåväl… några bilder inifrån ska jag inte visa er, men väl ifrån barens balkong!

Jag beundrade utsikten över det vackra golvet därnere vid det lilla torget, samt över kyrkan och nejden.

Vackert eller hur? Lite regnigt men alldeles ljummet.

En annan utflyktsdag… På väg upp till Savoca

Och så till sist – det vackraste av allt! Savoca och Forza di Agro. Bergsbyarna som hade allt jag kunde önska mig! Kanske ni också känner till dem för att filmerna om ”Gudfadern” har spelats in här. Framför allt i Forza di Agro. Om jag minns rätt. Vi hade turen att träffa på en italienare som hade varit med under inspelningarna och hade hur mycket som helst att berätta om den välkända regissören och skådespelarna. Vi får nog ta och se om filmerna nu när vi har varit i byarna! Dock inte att förglömma att det handlar om maffian!

På slingriga vägar tog vi oss upp med buss och promenerade sedan bort mot kyrkan som ni kan se på bilden längst upp.

Jag kan inte se mig mätt på dessa vyer…

Så varför inte sätta sig ned och själv bli förevigad i en sådan vacker miljö!

Under samma dag åkte vi vidare till den vackraste av dem alla – byn  Forza di Agro.

Här gick vi runt på de smala gatorna och trånga gränderna ända till mörkret föll. Obeskrivligt vackert och charmigt! Bedöm själv!

Någon som känner igen trappan och kyrkan som var en del av inspelningsplatsen i ”Gudfadern?”

Ja, våra upplevelser tillsammans på Sicilien är oförglömliga och det bästa är att vi också delar en del av våra minnen med flera nyfunna vänner! 🙂

November är en hektisk månad för oss i familjen. Tre födelsedagar och fars dag som har blivit firad. Nu ser jag fram emot Advent, med alla vackra ljus och stjärnor som ska tändas och lysa upp i mörkret.

Må gott vänner!

Kram, Gunilla

(Visited 34 times, 1 visits today)

8 reaktion på “Underbara dagar på Sicilien!

1. Fantastiska bilder! Ni verkar haft en toppenresa! Italien är alltid mysigt! På Sicilien har jag aldrig varit. Underbart att få åka iväg på hösten.
    Kram Annika

2. Jag har varit här flera gånger och tittat på bilder ihop med att läsa några rader här och där. Har inte riktigt haft tid att kommentera, men nu vill jag ta mig i kragen och lämna några rader.
    Ett digert inlägg med mycket fina bilder som illustrerar en härlig semestertripp. Jag blev väldigt förtjust i flera av dina foton från resan. Trots flera vackra vyer så blev jag nog ändå mest förtjust i dem trånga gränderna du har tagit med i slutet av inlägget. Så spännande miljöer med dem gamla husen. Och fotot med den där trappan som försvinner in i berget väckte nyfikenhet 😀
    Förstår att det var härligt att komma iväg några dagar. Det bäddar bra för att trivas lite extra nu när advent och jul är på ingång.
    Kramisar

• Ja, det blev underbara dagar på Sicilien och då och då tittar jag själv på alla foton och drömmer mig tillbaka! 🙂
      De där gränderna – där kan jag gå omkring hur långe som helst och i kvällsljuset då lyktorna tändes – ja då var det magiskt och förtrollande vackert!
      Kram Nilla

3. Vilka bilder! Underbara färger. Det ser ut som rena drömsemestern att vara där.
    Förstår att du njuter av att bläddra i ditt bildbibliotek och återuppleva resan och minnena.

Önskar dig en fortsatt fin vecka!
    Kram Christina

4. Mums. <3 Tack för att jag fick följa med till Sicilien. Underbara foton. Rätt tid på året att unna sig något "resgott". Självklart är Etna en hon. 😉
    Decemberkramar från Bosse som är nyfiken på hur köket blev. Drar alltså dit.

• Tack igen Bosse! Roligt att du uppskattade mina foton och att du därmed fick en känsla över hur underbart vi hade det!
      Inga utbrott ifrån Etna… hoppas att hon fortsätter att hålla sig lugn! 🙂