Bergen och Låtefossen

Igår hade vi övervägande vackert väder och det inbjöd till en lång och härlig cykeltur förbi sjöar, ängar, skog och bebyggelse. Idag råder det höststämning med kraftiga vindar och rejäla regnskurar. Det får bli en innedag och jag passar på att visa er den tredje och sista etappen på vår resa till Norge.

I hamn i Bergen…

Här står vår buss vid ”Strandkajen” för att vi ska få en första vy över ”Bryggen” och de underbara magasinen. Regnet hängde i luften, men vi klarade oss precis. När vi klev på bussen igen kom det en rejäl skur! Vi blev guidade av en norsk lokalguide som hade mycket att berätta om staden och av gammal träbebyggelse finns inte så mycket kvar. Men några kvarter, samt Bryggen är tack och lov bevarade! Som i många andra gamla städer har Bergen härjats av bränder och rivningsiver!

Med norska mått är Bergen en stor stad, (nummer två i ordningen) men den har ändå härlig småstadscharm. Staden grundades för mer än 900 år sedan och har därmed rötter från vikingatiden. Staden var under flera hundra år en av de viktigaste handelsplatserna i Hansan och en knutpunkt mellan Norge och övriga Europa. Hansahamnen Bryggen är det tydligaste minnet från den här tiden. Bergen är känd för de sju bergen som omger staden, Hansahamnen Bryggen, fiskmarknaden och Bergen International Festival, en av Norges största kulturevenemang. (Wikipedia.)

Bergen en livlig stad med mängder av museer, konstgallerier, kulturevenemang och restauranger, men med vår korta vistelsetid hann vi inte med något sådant. Utan det fick bli att lyssna till guidens intressanta historia och våra egna iakttagelser ifrån bussen och till fots.

thumb_DSC_0212_1024

thumb_DSC_0222_1024

Här har vi efter en rundtur med bussen, stannat till för att guidas runt inne bland magasinen.

thumb_DSC_0234_1024

Lite tomt på uteserveringen, det kom ju skurar, men vi klarade oss! 🙂 Enligt uppgift ifrån Wikipedia så faller ungefär 2 250 mm regn om året i Bergen. Regnigaste månaden är september. Det är ett milt klimat på vintern, då de kommer varma vindar ifrån golfströmmen ute i Atlanten. Så snö är ovanligt…men inte regn! Men som sagt vi klarade oss undan regn och solen tittade fram då och då! 🙂 Googlade för skoj skull hur mycket regn det faller i Göteborg per år och det var ”bara” 776 mm. 🙂

Trångt inne bland de gamla husen och svårt att fotografera…

thumb_DSC_0225_1024

Så vi gick tillbaka senare på kvällen efter middagen och gjorde vår egen rundvandring. Det lyste då så mysigt i butikernas skyltfönster och många hade öppet, långt in på kvällen.

thumb_DSC_0258_1024

thumb_DSC_0257_1024

thumb_DSC_0275_1024

Inne bland husen och de gamla magasinen.

thumb_DSC_0230_1024

thumb_DSC_0240_1024

Skiffertak…mönster som fiskfjäll! 🙂

thumb_DSC_0267_1024

Vi besökte också fiskmarknaden både på in – och utsidan. Så mycket delikatesser!

thumb_DSC_0286_1024

thumb_DSC_0263_1024

Lite fler foton ifrån mysiga kvarter…

thumb_DSC_0239_1024

thumb_DSC_0242_1024

thumb_DSC_0255_1024

Det finns gott om branta backar i Bergen och det är ju inte konstigt med tanke på att staden omges av ett antal höga bergstoppar.

thumb_DSC_0260_1024

Återigen Bryggen som är med på världsarvslistan och en skymt att de höga bergen.

Så var det dags att lämna vackra Bergen för den här gången och fortsätta vår bussresa mot Vrådal i Telemark. Vi fick uppleva fantastiska vyer längs Hardangerfjorden och vid Bruravik åkte vi över nya bron som har ett längre brospann än Golden Gate bron. Mäktigt!

Vackra vyer…

thumb_DSC_0294_1024

thumb_DSC_0304_1024

20160726_161634

Så var vi framme vid den mäktiga Låtefossen…

thumb_DSC_0339_1024

thumb_DSC_0330_1024

thumb_DSC_0342_1024

Här ville vi förstås stanna och fotografera både högt och lågt! Vattnet yrde över våra huvuden och ljudet ifrån forsen var mäktigt!

Vårt sista stopp var vid Vrådal där vi också sov för natten. Ett fint högfjällshotell.

Dagen efter åkte vi så sista etappen mot Sandefjord och med vidare färd med färja över till Strömstad och visst var det vackert att återse den bohuslänska skärgården.

Sex underbara dagar blev det i Norge och det är snart redan två veckor sedan som vi kom hem. Jag kan glatt konstatera att vi har haft angenäma upplevelser både i Norge, här hemma och runtomkring!

Kram, Gunilla

(Visited 70 times, 1 visits today)

6 svar på ”Bergen och Låtefossen

1. Låtefossen är ju magnifikt, så fint och så mycket vatten på en och samma gång. Vackert foto på dig framför forsen!

Tack för att vi fick följa med här på resan 🙂

Hoppas att du får en underbar fortsättning på din semestervecka!
    Kramar Christina

2. Hej Gunilla! Vilket fantastiskt fint reportage från vår vackra och trevliga resa! Vi har verkligen njutit av dina underbara bilder. Du är en fantastisk fotograf!!!
    Tack för trevligt ressällskap på den härliga resan! Hälsa Roger och ha en bra fortsättning på sommaren!
    Kram
    Anita o Per

• Åh tusen tack för berömmet! Vad roligt att ni tycker om bilderna och har kunnat njuta av dem! Ja, det var en fantastisk resa och så trevligt att ha fått träffa er och samtala om både stort och smått! Hoppas att ni kikar in igen på bloggen…om inte annat för att läsa om vår cykelresa till Gardasjön!
      Roger och jag önskar även er en fortsatt trevlig sommar! Vi får hoppas att sol och värme kommer tillbaka!
      Kram, Gunilla

3. Vad trevligt det är att besöka din härliga personliga blogg. 🙂 Jag har njutit av det mesta. Undantag var huggormen. 🙂 Du verkar ha haft en fin sommar. Jag skulle också gärna bott i det huset vid havet. Jag älskar både huset och läget. Filmen har många poänger och huvudskådisarna är superba.
    Kram Bosse

• Tack Bosse! Ja, jag har inget att klaga på beträffande sommaren så här långt! Vi har haft händelserika dagar och även ”bara-vara-dagar.” Ormar är som bekant inte det bästa jag vet…de finns där helt enkelt! Hoppas att du kikade på bilderna ifrån Norge också!