Att göra något bra av november – gör det till din hälsomånad!

Många upplever november som en mörk, grå och allmänt trist månad. En månad som man skulle kunna hoppa över i väntan på advent! Personligen har jag inte så ont av mörkret vid den här tidpunkten. För mig är det svårare i januari, då alla helgerna är över och vintertröttheten börjar göra sig gällande. Men å andra sidan brukar vi ju då märka att dagarna börjar blir något ljusare igen.

Men visst kan november vara både blåsig, regnig och grå och att soldagarna är få! Vädret kan vi inte rå på, men väl våra tankar! Det gäller att bryta tankemönster, och göra mycket av det som ger just dig energi, men också ro och glädje.

Precis som jag ville göra februari till min hälsomånad, så gör jag detsamma nu i november! Det betyder för mig att avstå ifrån allt onödigt socker som finns i allt det som vi inte behöver! Jag avstår också ifrån alkohol. Istället blir det ännu mer fisk, rotfrukter, andra grönsaker, frukt och vegetariska rätter. Några dieter följer jag inte. Det är inget för mig.

För det mesta äter jag en varierad och hälsosam kost, men med mörkret vet jag att mitt sötsug ökar och med det går jag ofta upp i vikt. Därför vill jag försöka ”mota Olle i grind!” Men det handlar inte så mycket om vikten, utan mer om att jag av olika skäl vill äta mer vegetarisk kost. Så min ambition är att leta efter fler vegetariska recept som både är lättlagade, hälsosamma och som utgår så långt det är möjligt, ifrån ekologiska och närodlade råvaror. Soppor till exempel är ju så gott och kan varieras i det oändliga!

Den fantastiska färgprakten är snart ett minne blott och jag har promenerat åtskilliga mil och njutit av allt det vackra! Jag får inte nog av färgerna. Det finns ingen inre mättnad! Kan villigt erkänna att det är så mycket lättare att promenera då det är uppehåll och att ta sig ut i solsken är ingen större svårighet! 🙂 Men så var det ju det där med ”gråa november!” Jag försöker verkligen gå ut ändå – att helst få lite dagsljus varje dag. Till min och mina träningskompisars glädje, har vi också möjlighet att fortsätta styrketräning inomhus två dagar i veckan, trots de åter allvarliga rapporterna om ökad risk för smittspridning av covid-19. Vi kan hålla avstånd och där förekommer nästan ingen annan verksamhet just nu i den rymliga idrottshallen, så risken är liten att smittas där, om vi alla följer restriktionerna och rekommendationerna. Vi får naturligtvis följa utvecklingen – nya direktiv kan komma!

November är en månad då vi i familjen har tre födelsedagar och så är det Fars dag. Hur det blir med firandet i år, återstår att se. Visst vill vi träffas, både stora och små och det är ju ett glädjeämne i sig, men i år kanske vi behöver avstå. Inga bekymmer i förskott!

Ja, kost, promenader och annan träning är ännu viktigare nu! Men också vila och återhämtning, vilket för mig ofta innebär att uttrycka mig i bild och text. Att skriva om det som berör mig. Jag tycker också om att ”vårda vårt hem.” Att göra hemmet ombonat med andra textilier och att tända ljus. Att förbereda inför advent. Att läsa böcker som ger en god eftersmak – som inspirerar och lyfter mig. Min reservationslista på biblioteket är ganska lång nu. 🙂

Att fortsätta att vistas ute, tror jag inte blir något problem för mig. Inte på grund av vädret i alla fall. Min längtan att vistas i naturen är så stark, så ”den goda” viljan brukar för det mesta besegra det eventuella inre motståndet! Det som motiverar mig mest är vetskapen om hur mycket bättre jag mår om jag är i rörelse och den sociala kontakten! Att kunna träffa de allra närmaste inom familjen och de allra närmaste vännerna.

Det är lite av mina planer för november….

Vad tänker och känner du om november? Du får gärna dela med dig!

Kram Gunilla

(Visited 41 times, 1 visits today)
3+

10 svar på ”Att göra något bra av november – gör det till din hälsomånad!

  1. Läste på en annan blogg att du senast cyklade Gardasjön runt – det gjorde jag och livskamraten för kanske 3 år sedan det var jättefint. November för mig är tända ljus och när vädret är så fint som det är nu så är det hav och natur som gäller. Tog en 6 km. promenad med en vän i går kväll och pratade och pratade, så härligt.

    0
    • Ja, vi har haft cykelsemester vid Gardasjön. Men cyklade inte direkt runt den utan några turer utgick därifrån och några var längs med Gardasjön. Vi bodde nära orten Garda vill jag minnas. Helt fantastiskt! Var läste du om detta?
      Det är så härligt med promenader och gärna med en vän och att få prata, prata! 🙂
      Må gott!

      0
  2. Hälsomånad även i februari, så bra. Än en gång lycka till också denna månaden!
    Jaa, träden, löven och färgerna har vi gjort några möten i denna hösten som nya bekanta i blogg och Instavärlden! Blir helt enkelt inte mätt!
    Så mycket foton som jag taget denna höst har jag inte taget tidigare. Förmodligen för att det den har varit så tillgänglig i det tysta som ändå råder. Minns då barnbarnen var små och lövleken dansade med oss.
    Nu kommer det nakna och löven förmultnar till ny grönska. Jag är i november högst närvarande i mig själv och omgivningen. De första åren efter att min pappa dog för 40 år sedan var den slitig. Sedan några år föll det på plats.
    Rörelsemönstret med motion är ju annorlunda då jag nu inte går på simhallen eller motionsrum denna tiden. Har känt så många gånger stor glädje i att jag är så glad i att vara utomhus, med stavar ofta. Sötsug? Inte så farligt. Vikt? Jisses den ja … men sunda matvanor har jag 🙂 Sömn är viktigt för mig, det hjälper den mörka tiden mig med.
    Så är november för mig.
    Härliga bilder igen Gunilla; till njut!
    Önskar dig en fin helg och som sagt lycka idet du jobbar med nu! <3

    0
    • Tack Tove! Det är så roligt att läsa dina svar, då du frikostigt delar med dig av dina tankar och upplevelser! Ja, så fin hösten har varit med färgprakten och jag har också varit flitig med kameran!
      Ännu så länge känner jag ”Novemberpepp”, även om jag inte är helt frisk….
      Må gott och var rädd om dig!

      0
  3. November. Älskar novemberfärgerna men blir ofta rysligt trött i november ändå, speciellt i år då det är så mycket oro med pandemi och utsattheten som det är att jobba i skolans värld där man dagligen träffar mycket människor.
    Men jag gör som du lagar till nyttig och god mat, samt promenerar i massor så mycket jag bara kan och orkar.

    Må fint och Ta Väl hand om dig <3
    Christina

    0
    • Tack för dina rader Christina! Förstår din oro! är själv oroad, men träffar inte så många som du tvingas göra. Känner mig också lite trött… men ännu så länge går det bra med min ”hälsomånad!”
      Var rädd om dig du också!
      Kram.

      0
  4. Låter klokt med en hälsomånad! Vi äter mycket soppa den här tiden. Enkelt och gott. Hade svårare med november när jag var yngre. Har blivit bättre på att gilla läget och försöker göra sånt jag gillar och inte gnälla över mörker och väder. Fixar lite inne och ute för att göra det mysigt istället. Nyttjar också biblioteket och tycker det är en ypperlig service att få reservera och hämta upp böcker.
    Allt gott till Dig! Alltid kul att läsa dina inlägg och se dina fina bilder.
    Kram Annika

    0
    • Tack så mycket Annika! Ja, soppor den här tiden på året är så gott! Här hemma är det maken som står för den tillagningen. Ja, att reservera böcker på biblioteket är så bra. Bara att gå o hämta dem sedan. Snabbt o enkelt. 🙂
      Har drabbats av lite yrsel igen… verkar konstigt för samma var det i februari som också var hälsomånad!? Men lite bättre idag och jag har lyckats bra så här långt med att inte äta något onyttigt! Känns så bra.
      Må gott!
      Kram, kram.

      1+
  5. Nilla, jag kommer inte i håg vilken blogg jag läste att du cyklat Garda. Vi cyklade för två år sedan och bodde i en by som heter Peschiera. Vi var bl.a. i Garda, Bardolino, Mantova, Peschiera. Det var en mycket bra resa.

    0
    • Åh, tack flr att du tog dig tid att svara igen!🙏 Var bara så nyfiken på vilken blogg du hade läst om det. Jag minns inte som du vilka byar vi besökte
      Men sagolikt vackert var det!😊🤗
      Nilla

      0

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.