Boktips, att äta hjärnsmart, att duka för öga och gom!

Under sommaren och hösten har jag läst ett antal böcker – böcker som har fångat mitt intresse på olika sätt! Det började med boken om ”Bliss – de nya antiinflammatoriska nycklarna till ett längre, godare liv”, som jag publicerade ett inlägg om i början av juli. Därefter har jag läst Maria Borelius första bok i det ämnet: ”Hälsorevolutionen – Vägen till en antiinflammatorisk livsstil”. I ”fel nummerordning” kan tyckas, men böckerna behandlar samma ämne, med den skillnaden att författaren, gör några fler och nya”djupdykningar” i bok nummer två, i det hon ”brinner för!” Mycket intressanta och inspirerande böcker!

Den tredje boken som jag nu har läst och inspirerats av heter ”Ät hjärnsmart”, författare: Kristina Andersson, näringsfysiolog utbildat på Karolinska Institutet. Med sin bok vill Kristina Andersson ge oss en förståelse för hur kosten påverkar hjärnan och våra matval. Vi får lära oss om vilka råvaror som förbättrar minnet och inlärningen, och hur vi skapar goda förutsättningar för bättre psykisk hälsa och ett långt liv. Boken ligger lite i linje med det utmärkta tv-programmet ”Din hjärna”, där överläkaren i psykiatri, Anders Hansen lotsade oss in i ”hjärnas värld!” Det här med hur vår ”gamla hjärna” fungerar i förhållande till vår ”nya hjärna.” Hur svårt det kan vara att ändra sina invanda sämre tankemönster till mer positiva och livsfrämjande på olika plan.

Kristina Andersson skriver på ett mycket lättförståeligt sätt och har djupdykt i forskningen kring hur maten påverkar hjärnan och inte minst hur vårt tänkande påverkar våra matval. Senast idag då jag satte på mitt förmiddagskaffe, så kom suget efter en god bulle för min inre syn! Jag log lite för mig själv… tänkte på allt som jag nu lärt mig om invanda tankebanor och funderade på om jag skulle låta bullen (hjärnan) eller om jag själv skulle vinna över den där frestelsen. Bullen vann! 😉 En industribakad slät bulle är inte det bästa för kroppen eller knoppen. (Vitt mjöl, vitt socker, tillsatser.) Så med bättre planering och med något annan godare och nyttigare ”sötsak” till kaffet, så hade det varit lättare att stå emot frestelsen. För det handlar mycket om att förstå hur hjärnan fungerar, att ha bra råvaror hemma – även bra råvaror för en ”godbit” till kaffet!

Jag är övertygad om att vi kan påverka vår hälsa i en positiv riktning med hjälp av rätt kost! Men precis som Kristina Andersson skriver i sin inledning, så är bra kosthållning en pusselbit. Vi kan ändå drabbas av till exempel Alzheimers sjukdom, även om vi äter ”hjärnsmart” mat! Men vi kan påverka oddsen och kanske därmed minska risken för demenssjukdomar och andra sjukdomar som ofta benämns som livsstilssjukdomar, vilket betyder sjukdomar som inte är smittsamma och som inte överförs mellan människor. Enligt WHO kan sundare levnadsvanor förebygga 80 % av all krans-kärlsjukdom och stroke, och 30% av all cancer. Hälsosamma levnadsvanor kan också förebygga eller fördröja utvecklingen av 2-diabetes.

Ja, det finns många pusselbitar som det forskas kring och kosten är en viktig pusselbit. Andra är generna. Det finns intressanta studier på 900 par enäggstvillingar som vuxit upp i olika miljöer. Dessa tvillingar är nu åldrade, många av dem är sjuka. I flera fall har endast den ena enäggstvillingen blivit sjuk, vilket har givit forskarna en unik möjlighet att studera deras skilda uppväxtmiljöer och hur det kan ha påverkat dem. (Källa: Karolinska Institutet.)

Andra pusselbitar som vi vet påverkar vårt välbefinnande är våra sömnvanor, motion, stimulans och vår Tarmbiota. Kristina Andersson skriver i sin bok att vi är vana att prata om tarmflora, men begreppet tarmflora är missvisande eftersom det för våra tankar till ”flora”, till växtriket. Tarmbiota eller mikrobiota är därför mera rättvisande, men alla syftar de till till samma sak: bakterierna som lever i oss. Ur hälsosynpunkt har det länge funnits vetskap om att bakterierna finns i våra tarmar och att rätt sort gör oss gott och fel sort gör oss sjuka. Men idag har bakterierna i våra tarmar fått en vidare betydelse i hälsotänkandet. Man har funnit att hjärnan och mag-tarmkanalen hänger väldigt tätt samman och påverkar varandra på flera olika sätt. Vi känner nog alla till hur känslor som stress och nervositet kan få fart på tarmarna. Men påverkan går även åt andra hållet. Mag-tarmkanalen kan även påverka hjärnan och vår mentala hälsa. Precis som det gör till alla andra delar av kroppen finns det nerver som går mellan hjärnan och mag-tarmkanalen. Ja, det här är så intressant och en viktig pusselbit tror jag för hur vi kommer att se på ”hälsa”, nu och i framtiden!

Hjärnsmart mat i tio steg enligt Kristina Andersson

  1. Rör på dig
  2. Prima dig själv så att du gör de val du mår bra av.
  3. utsätt dig inte för onödiga frestelser (som högbelönande mat när du är hungrig.)
  4. ät grönsaker varje dag. Olika sorter, olika färger och minst 500 gram.
  5. Ät fet fisk 2-3 gånger i veckan.
  6. Drick inte läsk eller annan dryck som innehåller socker.
  7. Skippa den hårt processade maten, ät istället rena råvaror – tänk på bakterierna!
  8. Håll dig mentalt stimulerad (var social, utmana din hjärna, lär nytt.)
  9. Se till att få återhämtning. Sov åtta timmar och andas med magen.
  10. Använd raketbränslet, socker, förnuftigt.

”Gud så gott” med programledarna Anna Lindman och Johanna Westman, är ett tv-program som går på kanal två på tisdagarna. Ett mycket intressant program som jag också rekommenderar dig att titta på! Programledarna är några av min a favoriter då vi kommer till livsåskådning och matlagning! I gårdagens avsnitt (20191029), medverkade bland annat Mai-Lis Hellénius, professor och överläkare vid Karolinska Universitetssjukhuset i programmet. Hon sa något i stil med som jag tyckte var så bra ”Vad vi äter är viktigt för hälsan och det är mat, men inte medicin!” Framför henne var bordet uppdukat med fräsch grönsaker och frukter. Hon menar på att en del kostråd som vi uppmanas att följa är överdrivna. Hon påpekade också att kostråd mycket väl kan och ska individanpassas.

Jag tänker på en annan viktig aspekt i vårt stressiga samhälle. Hur vi intar vår mat! Hur snabbt allt ska gå! Snabbmat till lunch, snabbmat till middag! Jag blir stressad när jag läser om hur olika matsituationer kan gå till ute på olika arbetsplatser och bland barnfamiljer. Naturligtvis ser det olika ut, men mitt intryck är att få sitter tillsammans och njuter av maten, av varandras sällskap och i lugn och ro. Utan störande brus runtomkring!

Nyligen hade jag fem före detta kollegor på långlunch här. Så trevligt på alla sätt med goda samtal, glada skratt, men också minnen av det mer ledsamma slaget. Men likväl ändå gemensamma minnen! Du som följer mig, vet att jag tycker om att laga mat, men också duka vackert. Att duka för öga och gom! Nu har jag all tid i världen, och jag menar inte att det är nödvändigt att duka för ”festmåltid” till vardags. Det viktigaste är att samla familjen – att sitta ned tillsammans och samtala om dagen. Jag tror att ”brist på tid och omsorg” påverkar vår hälsa mycket negativt!

För mina vänner dukade jag i halloweens tecken med pumpor, mina konserverade löv och kastanjer.

Jag njuter av att ha vänner på middag, men också av att inta min frukost själv eller i sällskap med maken. Att sitta ned, tända ett ljus och njuta av frukoststunden och utan andra intryck. Även när jag arbetade, såg jag till att ha en lugn frukoststund.

Ja, det finns många pusselbitar som inverkar på vår hälsa för att vi ska må bra i kropp och själ. Jag har tidigare skrivit om att skogsbada, haikuögonblick, biomimetik – att lära ifrån naturen, wabi sabi, bland några.

Kram Gunilla

(Visited 21 times, 1 visits today)
1+

10 svar på ”Boktips, att äta hjärnsmart, att duka för öga och gom!

  1. Vilket intressant ämne du tar upp! Jag har ju följt Anders Hansens program Din hjärna och lyssnade också på hans sommarprat och faktiskt tagit till mig en del av hans idéer. Visst kan vi göra mycket åt vår hälsa om vi försöker leva sunt och ta hand om oss och det gäller inte bara mat. Man måste få intellektuell och andlig stimulans också, för att kroppen och knoppen ska må bra.
    Ja, det finns mycket att tänka på…..
    Ha en fin fortsättning på veckan!
    Kram, Ingrid

    0
    • Tack Ingrid! Ja, det är ett intressant och viktigt ämne och inte helt lätt att skriva om! Det är många pusselbitar som ska länkas ihop, vilket jag tror banar vägen för en bra hälsa. Men några garantier kan ingen lämna. Inte ännu!
      Kram Gunilla

      0
  2. Det var tio väldigt bra punkter som borde vara en självklarhet att följa. Visst kan vi delvis påverka vårt mående och självklart så spelar maten en stor roll. Matro tycker jag är väldigt viktigt och visst är det stor skillnad att starta dagen i sin egen takt eller känna sig stressad vid frukosten. Det är en vardagslyx som jag njuter av denna lediga vecka. Ett vackert dukat bord och trevligt sällskap gör inte det hela sämre.

    Kram och god kväll!

    0
    • Jag tror att vi alla längtar efter matro och vi behöver det också! I hemmets vrå borde det inte vara så svårt. Värre är det nog att få till en lugn stund på sin arbetsplats. Men i det stora hela tycker jag att vi hade en trivsam atmosfär i vårt personalrum. Ja, de där tio punkterna är enkla och bra och det borde inte vara så svårt att följa dem!
      Tack för din kommentar!🙏😍

      0
      • Jag äter pedagogisk måltid med 35 elever men jag tycker ändå att matron är helt okej. Eleverna har bestämda platser och vi har en avsatt tid när alla måste sitta kvar. Det har väldigt god effekt. Dessutom så har vi fenomenalt bra mat 😀

        Trevlig söndag!

        0
  3. Jag läste inlägget med stort intresse. Även jag har läst Maria Borelius bok Bliss och instämmer i din rekommendation. Den var riktigt givande att läsa. Även Anders Hansens böcker och TV-programmet Din hjärna är att rekommendera. Hela systemet hänger ihop, kropp och knopp, och jag märker själv ganska tydligt när jag ätit ”slarvigt” eftersom det påverkar välbefinnandet negativt. Att äta i lugn och ro, att ta sig tid att njuta av måltiden, är viktigt. Att slänga i sig i maten är ingenting att sträva efter och den där tiden för samvaro och samtal med andra, som måltiden kan innebära, får oss att må bra – eller i alla fall bättre. Avkoppling är något vi alla behöver och just därför borde det vara ”förbjudet” att prata jobb i personalmatsalen …

    0
    • Tack för ditt svar Monica!🙏 Alltid så givande att läsa om dina tankar och reflektioner! Vi verkar vara helt överrens om hur allt hänger ihop! Ja, lunchrum – vi var några som bestämde oss för att sätta upp en skylt, där det stod ”Arbetsfri zon!” Det fungerade ett tag i alla fall.😊🤗

      0
  4. Skulle gärna slå mig ner där vid ditt fint dukade bord. Det ser så inbjudande, lugnt och harmoniskt ut. Jag tänker som du att maten är extremt betydelsefull, att vi äter en varierande kost, måttligt och balanserat. Sen kan man ju råka ut för det ena och andra ändå men rätt rustad så får ju kroppen bättre förutsättningar.

    Tack för ditt fina inlägg, välskrivet och bra lästips!
    Önskar dig en fortsatt fin söndag!
    Kram Christina

    0

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.