Sydnorge med stopp i Kristiansand, Egersund och Stavanger!

Vår resa till Sydnorge gick via norra Bohuslän mot Strömstad där vi åkte med färja över till Sandefjord. Överfarten tar ca: 2,5 timmar och vi hade ju turen att ha solsken under våra fyra dagar och det gör ju själva överfarten så mycket trevligare! Att kunna lapa sol en stund på soldäck, då magen är mättad! 🙂

Vyerna mellan Strömstad och Sandefjord var inget att klaga på! Bohuslän i mitt hjärta!

Vi närmar oss Sandefjord…

Ombord på bussen igen styrdes färden vidare mot Kristiansand. Den sista biten innan vi nådde vårt centralt belägna hotell, blev en ganska seg historia. Man är trött och vill komma fram… och det gjorde vi ju! 🙂 Fint hotell med ljusa trevliga rum. Efter middagen, var vi än mer trötta, men något av Kristiansand ville vi ju se, så det blev en promenad till hamnen där det var musikevenemang.

Hög puls, hög musik och folkfest! Politi ville också vara med! 🙂 Ser du dem till vänster på bron?

Mycket mysigt där vid hamnen och om vi inte hade varit så trötta efter en lång resdag, så hade vi nog kikat runt lite mer.

Vårt hotell låg vid ett torg och där finns också Kristiansands domkyrka som är en av Norges största. Den nuvarande kyrkan är den tredje domkyrkan i staden och den fjärde kyrkan vid torget i Kristiansand. Byggnaden är 70 meter lång och 39 meter bred, och tornet är 70 meter högt. Ursprungligen hade domkyrkan 2 029 sittplatser och 1 216 ståplatser. I dag är den godkänd för 1 500 människor. För att kunna utnyttja de gamla murarna från kyrkan som brann 1880, blev altaret förlagt mot väster, medan kyrkor normalt brukar ha altaret i öster. Byggnadsarbetena blev färdiga den 1 februari 1885, och hade då kostat totalt 240 000 kronor.

Kyrkan var mycket vacker i skymningsljuset…

Tyckte så mycket om vattenspelet och blomsterprakten framför kyrkans ena långsida.

Tända ljuslyktor som ger det där lilla extra åt stadsbilden.

Morgon därpå var vi lite för tidiga till frukostbuffén… 🙂 så då gick vi ut i dagsljuset och kikade runt på torget.

Några riktigt gamla byggnader och några nya. Den röda byggnaden är Rådhuset på ”Øvre torv” och byggdes 1864. Till vänster om fontänen, låg en fin park (inget foto!) och domkyrkan.

Efter en stadig frukost – älskar hotellfrukostar, så gick bussfärden vidare västerut längs kusten mot Norges tredje största stad som är Stavanger. Ett lunchstopp blev det i Egersund som bland annat är känt för alla sina vita hus. Några sådana såg jag inte till och blev därmed rätt så besviken! 🙁 En ganska trist stad, med få lunchställen om man nu inte älskar snabbmat som pizza! Efter en del traskande på de i och för sig små trevliga gatorna så fann vi ett bageri/kafé, där vi köpte matig sallad som också var prisvärd! Det är DYRT i vårt kära grannland!

Kyrka – en alldeles underbar vit träkyrka fanns nära hamnen!

Någon gudstjänst pågick och jag tror att det var för ”pilgrimer.” Lägg märke till de små ”inrutade” fönstren…

Så var det dags att fara vidare mot Stavanger. Efter inkvartering på ett utmärkt hotell, så blev det både bussguidning runtomkring i Stavanger och en kort promenad genom den gamla stadsdelen.

Nu minns jag inte ordningen, men vi åkte upp med bussen till en utsiktsplats och vi besökte en speciell plats som har betydelse för Norge som nation.

Sverd i fjell är en norsk skulptur vid Hafrsfjorden i Stavangers kommun. Det är ett minnesmärke till minne av slaget i Hafrsfjorden 872 då Harald Hårfager enligt sägnen enade Norge till ett rike. Det är skapat av skulptören Fritz Røed och avtäcktes av kung Olav V 1983. Det föreställer tre 9,2 meter höga svärd, som är nedstuckna i berghällen. Det största av de tre svärden symboliserar den segrande kungen Harald Hårfager, medan de två andra symboliserar de förlorande småkungarna. Sverd i fjell är också ett fredsmonument, då svärden är nedstuckna i berget för att aldrig mer kunna användas.

Vy ifrån utsiktsplatsen…

Storslagna vyer som alltid blir bäst på plats…

Men vad tror du att jag längtade mest efter att få se i Stavanger förutom hamnen…

Självklart var det promenaden bland de pittoreska VITA HUSEN! Här fanns det vita hus! 🙂 Idyll så långt ögat når…

Vår lokala guide hade mycket att berätta om stadsdelen, men jag hörde ingenting! Jag var helt betagen av vad jag såg och fotograferade så mycket jag bara hann!

Man skulle kunna tro att husägarna fick bidrag från kommunen för att smycka husen så mycket som möjligt! 🙂 Idyll – ja! Men det har ett pris också. En skylt uppmanade oss turister att visa hänsyn till de boende och inte ”klampa in i trädgårdarna!” Det kan väl vara störande nog med ALLA som går förbi och fotar som jag! Men är det en turistattraktion så är det!

Efter middagen promenerade vi så till hamnen – promenader behövs för det blir mycket bussåkande! 🙂

Gemytligt även här och fullt med människor och levande musik… trångt…

Stavanger är ju inte bara den tredje största staden i Norge, utan det är ju oljestaden! Nya oljefynd har gjorts i det så kallade ”Edvard Griegfältet” i Nordsjön. Det beräknas att det kommer att ge 4-37 miljoner fat oljeekvivalenter!!!! Intäkterna på ”oljepengarna” är placerade i en speciell fond och värdet på det uppgår till 8,900 miljarder norska kronor! (8 194 401 245 576 NKR! ) 🙂

Kanske ska flytta till Norge!? 🙂

Det här var våra två första resdagar. Det vackraste att berätta om och visa bilder till är ju turen på Lysefjorden och bussturen upp till ”Örnnästet!” Det blir också bilder ifrån den sagolikt vackra högfjällsplatån, innan vi nådde Vrådal.

Må gott!

Kram Gunilla

(Visited 45 times, 1 visits today)

10 svar på ”Sydnorge med stopp i Kristiansand, Egersund och Stavanger!

1. Så fantastiskt vackra foton från er resa!
    Tack för att jag fick följa med på turen, jag som älskar Norge.
    Jag ser fram mot fortsättningen.
    Kram, Ingrid

2. Så många vackra foton och vilken spännande resa. Förstår att det kan bli lite mycket bussåkande men så värt det när man kommer till så fina platser. De vita husen med blomsterprakten var bara så underbara och kyrkorna så fina. Ser fram emot fortsättningen.

Ha det så gott och kramen 🦋

• Tack för din kommentar Gunilla! Ja, en hel del buss, men som du skriver, så mycket vi har fått se! 🙂 De flesta sträckor också vackra!
      Ja, så fina miljöer… gillar ju kyrkor och tycker att de som jag har visat här var så vackra på olika sätt.
      Välkommen tillbaka!
      Kram Gunilla

3. Ååh så roligt att få följa med så här på er resa! Ser fantastiskt trevligt ut … och du bjuder på såå fina bilder och jag ser fram emot fortsättningen!
    Kram

4. Stavanger är väldigt vackert! Jag arbetade där ett par-tre månader. Promenerade så myckt jag orkade. När man arbetar som jag gjorde blir det väldigt många timmar, däremellan måte man fixa mat och annat alldagligt. Var ni inte uppe på Preikestolen? Det borde ingå i alla arrangerade resor, tycker jag. Jag kom aldrig dit ångrar mig… Kände som att orken inte riktigt fanns.

Du väcker minnen hos mig via ditt inlägg. Mycket vackra foton från de små gränderna! Ljuvligt!

• Ja, hade önskat att tiden hade räckt till att åka upp på Preikestolen, men det ingick inte i resa och det visste vi ju! Förstår att det måste vara magiskt däruppe, inte samma känsla nerifrån. Men sååå mycket annat vackert har vi varit med om!
      tack för din kommentar!
      Gunilla

5. Jag satt igår i ett härligt fotbad och hade ”paddan” som sällskap. Tänkte glutta in och se om du hunnit få in ett inlägg. Det hade du. Var tvungen att ropa på S så hon också fick njuta helt gratis. Såg ut som en varierande tripp med många toppstopp.
    Vattenspelen var läckra. De små ”inrutade” fönsterna föll också i min smak. Utsiktsplatsen hade jag gärna sett på plats. Antagligen blir det paddan nästa gång – för den ska med på flyget. Men då blir det ingen kommentar.
    Tisdagskram från Gotland

• Tack Bosse! jag tolkar det som så att du gillade vad du såg via mina bilder!:) Ja, vilken härlig tripp – vilka hisnande vyer! Norge är verkligen fantastiskt och jag vill se mer!
      Ja, så bra att vi kan följa med varandra på gratisresor! Toppen ju! 🙂 Ska du ut och flyga? Spännande att få se vad nästa inlägg blir då!
      Jag är ju inte färdig med Norge ännu… det blir allt några inlägg till!