Boktips och funderingar kring de nya antiinflammatoriska nycklarna till ett längre och friskare liv!

Igår sändes andra avsnittet ur en dokumentär på Sveriges television – ”Är du där pappa?”. Om du inte har sett programmet, som finns på Tv-play, så uppmanar jag dig att göra det! Programmet är en dansk produktion som tar upp det svåra när en familjemedlem – i det här fallet, pappan drabbas av demens i en ålder av 68 år och hur det påverkar hela familjen. Många av oss kanske har upplevt sjukdomen på nära håll och vet hur smärtsamt det är för alla inblandade. Vi får följa familjen och uppleva de svåra besluten och hur sjukdomen påverkar var och en i familjen. Måste tillägga – vilken underbar familj mitt i det svåra! <3

Demens – varför får några demens eller Alzheimers sjukdom? Cancer, reumatiska sjukdomar, hjärt – och kärlsjukdomar, diabetes… går det att förhindra på något sätt?

Jag har läst en intressant bok, ”BLISS – De nya antiinflammatoriska nycklarna till ett längre, godare liv”, skriven av, Maria Borelius. Maria Borelius har en fil.kand. i fysik, biologi och matematik samt en masterexamen i vetenskapsjournalistik. Hon har också varit programledare på Sveriges television för bland annat ”Vetenskapens värld.”

Jag har inte läst någon bok av författaren tidigare och därmed inte hennes första bok i den här serien. Den första heter ”Hälsorevolutionen : vägen till en antiinflammatorisk livsstil” . Båda dessa böcker behandlar helheten, maten, forskningen, träningen, skönheten och insikten om hur jag kan komma ”en god hälsa” ett steg närmre. För något entydigt svar finns ännu inte på hur och varför vår ”livsstilssjukdomar” uppstår.

Om boken

I den här boken fortsätter Maria Borelius att följa olika forskare och gurus tätt i hälarna och lägga det spännande livspusslet för hur vi når ett ännu bättre jag. Ett friskare jag! Vi får bland annat följa med författaren på hennes spännande möten till Wales, Los Angeles, San Francisco och till Japan, där kvinnorna lever längst i hela världen.

Det som fångande mitt intresse för boken var när författaren beskriver hur hon får ett akut ryggskott när hon är på resande fot och det trots alla omställningar hon har gjort under en längre tid till ett friskare liv! Jag som själv har ”ryggproblem”, blev intresserad av hur hon resonerade kring detta faktum och om hon skulle finna några svar. Vidare fångandes jag också av vad det är som gör att till exempel kvinnorna på den japanska ön Okinawa lever så länge. Inte bara länge, utan de behåller sin vitalitet långt upp i hög ålder. Den japanska ön Okinawa är en berömd så kallad ”blå zon” eftersom dess invånare har den längsta förväntade livslängden i hela världen. Ön är en av få platser i världen med ett mycket högre antal invånare än genomsnittet i åldern 100+ år. Det finns fler sådana ”blå zoner”, där befolkningen lever ett långt och friskt liv. Sardinien i Italien har världens högsta koncentration av hundraåringar!

Vad har människor i dessa områden gemensamt och varför lever de så länge? Hur kan de undvika kroniska åldersbetingade sjukdomar som diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och demens? Vilka av deras livsstilsval har betydelse i detta avseende? Ja, Maria Borelius försöker få svar på dessa frågor i de möten hon presenterar i sin bok. Det är intressant att läsa om ”låggradig inflammation, om vår ”schimpanshjärna” som ska jämställas med vår ”urtidshjärna” och som har svårt att kommunicera med vår ”nya hjärna”. Nutidsmänniskan! Slutklämmen i Marias Borelius bok är att det råder en bristande samsyn kring olika forskningsresultat om hur vi lever ett långt och friskt liv! Vi lever ju allt längre, men långt ifrån alla lever ett långt och friskt liv!

Jag tror att det ligger en sanning i att se över kosten, sömnen, och motionen till ett friskt och långt liv. Men också ett liv som innehåller ett meningsfullt liv och ett harmoniskt liv som är så långt borta som möjligt ifrån stressens skadeverkningar! Stress är för mig en källa till felaktig kost, för lite sömn, för lite motion och bristen på att uppleva glädje och harmoni i livet! Det var också stress (många åtaganden) som orsakade författarens akuta ryggåkomma! Igenkänning hos mig!

Det här med låggradig inflammation som också kan drabba hjärnan… gör ju att jag verkligen vill lära mer, ta till mig olika forskningsresultat. Jag tror verkligen på helheten vad det nu står för och som kan vara det som Maria Borelius har sammanfattat i ”Bliss!”

Vad står Bliss för? 

Boosta med antiinflammatorisk mat. (t ex grönsaker, bär, nötter, omega-3, goda bakterier)

Lägre intag av mat som driver inflammation (t ex socker, gluten , transfett, laktos)

Igång  (rör på dig varje dag!)

Stillhet (en stunds daglig aktiv vila/yoga/meditation, god nattsömn)

Sök upp din förundran  (det vackra, magiska i livet)

Det är helt klart en intressant bok och ska inte ses som ytterligare en ”diet” att följa. Utan, mer en bok om en livsstilsförändring som ska vara livet ut. Det känns positivt att jag har själv har gjort flera omställningar i livet som har lett till en bättre hälsa. Förändringar som ligger i linje med Bliss! Men precis som Maria Borelius beskriver i sin bok om med – och motgångar, så har ju jag det också! En del dagar är det lättare att leva enligt Bliss, andra dagar är det inte det! Maria delar med sig av sina olika erfarenheter på ett roligt och positivt sätt!

Forskningen om kost mot låggradig inflammation har hitintills inte kunnat visa att specifika livsmedel kan orsaka inflammation eller om enskilda livsmedel kan förvärra eller dämpa en redan etablerad inflammation. Vi vet att grönsaker, frukt och bär är hälsosamt men inte att den ena grönsaken, frukten eller bäret är bättre för hälsan än den andra.

Det aktuella forskningsläget visar att nivåerna av cytokiner minskar vid viktminskning. Medelhavskosten är ett kostmönster som har ett starkt vetenskapligt stöd för minskad risk för flera sjukdomar som hjärtkärlsjukdomar, typ 2-diabetes, vissa cancerformer, stroke och fetma och kanske verkar en del av den minskade risken via lägre nivåer av cytokiner. Sammantaget liknar de aktuella rekommendationerna för hälsosamma matvanor medelhavskost – grönsaker, frukt och bär, baljväxter, rotfrukter, fisk och skaldjur, nötter och frön, fullkornsprodukter av bröd, mjöl och gryn, vegetabiliska oljor och matfetter, kyckling och ägg. Begränsat intag av rött kött, socker, salt och alkohol. (Källa: Sahlgrenska Universitetssjukhuset.)

Min slutsats

Det är min övertygelse att vi alla kan leva hälsosammare, utan att det blir tråkigt! Jag förstår egentligen inte det resonemanget – att det är tråkigt att leva hälsosamt! Det handlar ju inte om att inte få njuta av ”livets fröjder” oavsett om det gäller mat, dryck och upplevelser.

För mig handlar hälsa om sans och balans och om att förstå sin ”schimpanshjärna”, för att använda författarens uttryck! Det handlar om att ”ställa om” – att ta eget ansvar för sin hälsa. Jag tror att ”alla nycklarna samverkar!” Kost som är tillagad från grunden, utan tillsatser och där köttintaget är reducerat. Jag tror också mycket på att inte överäta – att inte ta om hur gott det än smakar! Jag tror på daglig motion som kan betyda att fixa i sin trädgård eller gå en rask promenad. Att säga nej för att kunna säga ja! Att rikta blicken inåt likväl som utåt! Att vara nyfiken och våga pröva nytt! Se på Dagny Carlsson – en underbar person och bloggare som vet att ”sätter jag mig ned så dör jag!” Dagny som har fyllt 107 år och som är så nyfiken på livet! 🙂

Lev väl – lev länge!

Kram Gunilla

(Visited 66 times, 1 visits today)
0

17 svar på ”Boktips och funderingar kring de nya antiinflammatoriska nycklarna till ett längre och friskare liv!

  1. Ett sunt leverne med bra kost och regelbunden motion samt en stimulerande tillvaro gör självklart att vi har stora förutsättningar att må bra. Men jag tänker på min pappa som inte rökte, motionerade regelbundet och levde mycket sunt för övrigt. När han var 63 fick han cancer i levern och dog sex månader senare. Min svärmor som är dement, motionerat minimalt, rökt nästan hela sitt liv och haft två hjärtinfarkter hon fyller 90 i februari.

    Men jag håller med dig om att ett hälsosamt liv inte behöver vara tråkigt. Hur njutbart är det inte att gå ut med en fyrbent vän fyra gånger om dagen? Visst kan vi påverka vårt mående men ibland så räcker det inte. Men vi kan i alla fall göra vad vi kan för att må så bra som möjligt. Hitta kvalitetstid i vardagen för det är trots allt den som är livet.

    Kram

    0
    • Så ledsamt med din pappa som gick bort i så unga år! Ja, hur och varför kan det bli så? Att den som ”sköter sig”, ska drabbas ändå? Att din svärmor lever är ju närmast ett under och hon måste ha vad man säger ”ett starkt hjärta!” Ja, hon lever, men frisk är hon ju inte. Jag tror att vi kan påverka vårt mående ganska mycket, men några garantier finns ju inte! Jag är övertygad om att ”bliss” är bra ”nycklar” som är bra att eftersträva till ett långt och friskt liv! Sedan behöver vi förmodligen ha en bra grundförutsättning – starka friska gener och att inte bli utsatta för yttre påverkan från miljön som kan skada kroppen.
      En fyrbent vän är ju underbart att ha, då måste man liksom ut i alla väder! Och ett djur – en hund i det här fallet, tror jag ger det där viktiga som gör att vi mår bra även i själen!
      Tack för att du delade med dig!
      Kram Gunilla

      0
  2. Det danska programmet har jag sett och det var verkligen berörande. När man är i min ålder och dessutom med i en pensionärsförening ser man verkligen vilka problem de olika demenssjukdomarna ställer till med. Det är helt klart de anhörigas sjukdom! Vi har några manliga medlemmar som har sina fruar på demensboende och det var ett beslut som de tog med stor vånda.

    Visst borde sättet vi lever på påverka vårt åldrande, men på något sätt tycker jag att både ”vanliga” sjukdomar och demenssjukdomar drabbar slumpvis. Jag tror att de gener vi har är det som påverkar allra mest. I en del släkter dör den ena medlemmen efter den andra tidigt i olika cancersjukdomar, medan i andra håller man sig frisk långt upp i åldrarna.

    Hoppas att du har en skön söndag!
    Kram, Ingrid

    0
    • Ja, det danska programmet berörde verkligen och så ”nyttigt” att se medan man är frisk! Ja, det är svårt att veta vad som är vad med våra sjukdomar! Huvudsaken är tycker jag att äta vettigt, försöka ha en god sömn och motionera. Då vet man i alla fall att man har gjort något aktivt för att må bra. Och det är gott nog!
      Tack för att du delade med dig Ingrid!
      Kram Gunilla

      0
  3. Kloka tankar och teorier av både dig och författaren. Jag tror också på en grönare livsstil där man äter med hjärnan…dvs äter det man mår bra av och ibland kan det ju vara att man unnar sig en jordgubbstårta som vi ska göra idag och det kanske inte är det nyttigaste, men lite sådana godsaker ibland tror jag bara att man mår bra av. Nu har jag ju turen att tycka om grönsaker och särskilt gröna blad. Jag köper ofta hem gröna blad och selleri som snacks….
    Balans i tillvaron är nog det bästa.
    och konst, massor av konst oh poesi…. 😉 <3

    Må väl och njut av dagarna som passerar <3
    Kram Christina

    0
    • Jag tror inte att förbud alltid är det rätta! Att äta en bit jordgubbstårta eller något annat gott vid speciella tillfällen gör förmodligen ingen större skillnad! Det är väl när maten innehåller mycket socker varje dag som det kan göra i sötsaker och snabbmat! Jag tror på förnuft, balans… på de olika nycklarna, och njuta av livet, vilket då inte bara handlar om amt o dryck! Utan som du skriver utav konst och annat som var och en tycker om.
      Tack för att du delade med dig Christina!
      Kram Gunilla

      0
  4. Tack för boktipset. Spännande och en ny författarbekantskap för mig. Den ska jag läsa. Även programmet måste jag kolla på.

    Just nu läser jag ”Hälsobalansen” av läkaren Rangan Chatterjee. Den tar också upp livsstilsförändringar för att må bättre.

    Jag håller med om att det behöver inte alls vara tråkigt, tvärtom. Och visst kan man unna sig lite gott då och då. Det är balansen som är viktig. Lite gofika på utflykter kan aldrig vara fel.

    Fina bilder på dig 🌸

    Ha en skön vecka, njut och må 🦋 Kram Gunilla

    0
    • Tack för din kommentar och tack själv för boktips! 🙂 Den boken ska jag undersöka om den finns på biblioteket!
      Jag brukar äta bra och balanserat, men det har blivit lite för mycket av det ”goda i livet”, under en tid och det vill jag ändra på! Har haft lite energibrist emellanåt och inte haft svårt med motivationen. Får försöka ändra på det.
      Tack för komplimangen!
      Kram Gunilla

      0
  5. Programmet måste jag bara se. Vet inte varför jag missat det.

    Jag jobbar extra på biblioteket i Kungsbacka så jag ska ställa mig på kö på Bliss. Jag tar hem böckerna, syrran läser dem och sen berättar hon vad som är viktigt att veta. Det funkar jättebra 😉

    Så många kloka tankar i ditt inlägg som peppar mig i mina funderingar runt min egen livsstil.

    Ha en riktigt fin början på den nya veckan. Kram Eva 😎

    0
  6. Det programmet måste jag se, vet inte varför jag missat det.

    Vilket intressant inlägg och det finns mycket att fundera över. Jag är en periodare, ibland gör jag allt som jag vet är bra för mig men ibland tappar jag sugen och inspirationen. Nu är det dags att göra en nystart så tipset om den här boken Bliss kommer så lägligt. Jag jobbar på bibliotek så jag tar hem böckerna, syrran läser dem och sen berättar hon det viktiga för mig. Det funkar jättebra 😉

    Härligt inlägg och fina bilder 🌼 Kram Eva

    0
    • Ja, se programmet – mycket bra! Jag lånade boken på vårt biblioteket, så den finns säkert hos er också! Det var lång kö på den… men den var värd att vänta på!
      I det stora hela lever jag ett hälsosamt liv, med nyttig och näringsrik kost. Dock äter jag för mycket, och lite för mycket av livets goda drycker! 😉 Ibland blir det lite för mycket mörk choklad också och då är det inte nyttigt längre! Så här behövs lite skärpning!! Du får gärna berätta sedan vad du tyckte om boken!
      Tack för din kommentar Eva! 🙂
      Kram Gunilla

      0
  7. Visst, med sunt levende, bra mat, ej för mycket mat osv kan vi säkert hålla oss friska längre.

    Däremot att komma bort från sjukdomar helt och hållet tror jag inte vi kommer att fixa. Vår uppbyggnad, generna, är inte identiska, en del familjer har många som blivit över 90 år sedan lång tid tillbaka. Min egen släkt på fars sida är sådan. Min farfar dog tidigt, av lungsjukdom han drog på sig i Amerika när han skulle vaska guld. Men alla hans syskon som var kvar i Sverige blev över 90 år, trots att de under många år förmodligen hade ganska tillgång på mat. Små barn blir sjuka, t.o.m dör… Hur kan de ha samlat på sig så mycket ohälsa? Jag tror vi har olika förutsättningar, men för den delens skull är det inte betydelselöst hur vi lever.

    Så tror jag! Nu ska jag läsa de andras kommentarer. Ville svara innan jag blev påverkad av dem 🙂

    0
    • Klokt av dig att kommentera innan du läser vad andra har skrivit! Jag tolkar det som så att vi i huvudsak är ense om vad som påverkar livslängden. Jag tror – för vet gör jag ju inte att vi kan påverka vår välmående mycket! Men jag SER och VET hur viktigt det är med motion och varierande motion för att hålla kroppen i trim. Jag har reumatisk sjukdom (som tycks ligga i släkten), men den är förhållandevis beskedlig. Ibland känner jag av det reumatiska, men jag har också en lång och svankig rygg som jag behöver träna upp mer! Utan yoga och annan rörelseträning, så hade jag inte mått så bra som jag ändå gör. Jag tränar också pulshöjande som zumba. Jag tror också att min omläggning av kosten har gjort att jag i huvudsak mår bra. Men det finns inga garantier… arvsanlagen vet vi lite om och hur är det med miljöpåverkan!?
      Det gör mig ledsen när jag ser så många rörelseförhindrade människor som har svårigheter med att böja sig och gå… hur hade de mått om de hade haft kunskapen om olika träningsformer? Att förstå att det går att träna upp styrka och balans!
      Tack Mia för att du ville dela med dig!
      Kram Gunilla

      0
  8. Missat programmet. Ska titta på det. Boken har jag precis börjat på. Hade reserverat på biblioteket och fick den precis. Har läst den förra också. Intressanta!! Ha det gott på minisemestern!
    Tack för kommentarer. Funkar inte att svara från mobilen just så jag återkommer.
    Kram Annika

    0
    • Tack själv Annika! Alltid roligt att få kommentarer ifrån dig! <3
      Eftersom du har läst den första och nu är på gång med den andra, så är min slutsats att du är mycket intresserad av ämnet! Jag tror att vi tycker ganska lika och att vi gillar att "röra på oss" och ta del av ny forskningsrön. För det är ju delvis vad de här böckerna handlar om.
      Jag väntar på den första boken....
      Kram Gunilla

      0
  9. Hon är en intressant och bekant kvinna. BLISS tror jag på som en grund. Men säkrast är att sticka iväg till en ”blå zon”. 🙂 Ofta stämmer det gamla slitna uttrycket. ”Som man bäddar får man ligga.” Samtidig är det ironiskt att det inte täcker upp mer än XX procent. Många andra faktorer spelar in. Vi har ett individuellt ansvar att ta sedan våra föräldrars ”ebbat ut” men hela samhället har mycket skuld. Tänkte på ett annat danskt program/serie vi precis följt. De manliga sjuksköterskornas intåg. Det eviga rökandet. Inne på salarna. Inte konstigt att de danska kvinnorna har lägst levnadsålder i hela Europa. Men å andra sidan skrivs det ibland om att danskarna är bland de lyckligaste folken.
    Money. Pengar styr världen. Det går ut över miljö, mat och annat viktigt. Mycket tystas ner.
    Instämmer. ”Livet behöver inte bli tråkigt av att leva hälsosamt”. Det har jag snart trettio års erfarenhet och kan skriva under på. Samtidigt är det moln även över det. Grönsaker som är besprutade liksom djur och miljön. Fisken i vattnet. Hur mår den? Om vi fick reda på sanningen skulle vi sluta äta. Mina tankar går ibland tillbaka till vad den första läkaren sa till mig på sängkanten. Om man är en vanlig människa (ingen elitidrottare) kan vi klara oss med 15 % kapacitet på alla våra livsviktiga organ. Vi märker inte att de minskat med xx procent förrän det gått för långt. Detta kan jag föra över till en jämförelse mellan de som sköter sig med ”allt” och de som struntar i det mesta. ”femton av hundra” lever längre än väntat fast de är storrökare, dricker för mycket, äter taskigt, hoppar över frukost. Slarvar med sömn, vila och motion. Det känns en aning orättvist för oss som försöker sköta oss. Samtidigt kan vi gå ut och bli överkörda av en bilist som inte borde framföra ett fordon. Då spelar det ingen roll hur nyttigt vi levt tidigare. Listan över det som ansågs som supernyttigt tidigare kan på rätt kort tid anses som riktigt farligt och onyttigt. Det är sådant som stör mig mest. Då jag tror jag varit duktig, betalt mycket mer under flera år o.s.v. Jag har ägnat mig åt trender. Som plötsligt byts ut mot något annat efter några år. En del tror de har lösningen på ”ALLT”. Livet är inte så enkelt. Det finns inget perfekt facit. Det gäller att hitta sin personliga metod och sålla bland allt. Prova. Våga göra fel. Lära av misstag. Men hur mycket man än snurrar runt så går det inte att komma ifrån det basala. Äta rätt och varierat. Motionera. Vila. Sova sina personliga timmar. Umgås så lite som möjligt med de som alltid stjäl energi. Våga säga nej. Skratta mycket tror jag mycket på. Beröring i olika former frigör mycket. Nillan. Du får sluta lägga in sådana här intressanta inlägg. Jag har inte tid att skriva en bok här. 🙂
    Kram

    0
  10. Tack för ditt långa, personliga och givande svar! Du ger många kloka synpunkter och jag tolkar det som så att vi i huvudsak är överens om hur vi kan påverka vårt mående åt rätt håll. Visst är det orättvist att drabbas av sjukdom, när man ”sköter sig”. Min reumatiska sjukdom finns i vår släkt, men jag är säker på att jag hade klarat mig ifrån den om jag inte hade varit så psykiskt nedsatt då den bröt ut! Om jag inte hade levt under så stressiga förhållanden hur hade det blivit då? hade jag klarat mig eller kanske sjukdomen hade kommit senare i livet? Nu mår jag ju ganska bra ändå med ändrade matvanor och bra träning som är som balsam för kroppen. Jag mår ju också rent psykiskt bra!
    Hade min svärmor klarat sig ifrån Parkinsons sjukdom om hon inte hade blivit utsatt för tobaksrök under många år? Hon som har gått ”vildmarksleden” 25 gånger! (Skatås-Hindås). Hon blev trots allt nittio år och några månader och det tror jag tack vare regelbunden motion och många teaterbesök! Glad i sinnet!
    Ja, det är ett viktigt och intressant ämne och pusselbitarna ligger kanske inte helt på plats ännu. Men jag vill veta mer om de där kvinnorna på Okinawa, om hur de kan bli så gamla och vara friska? För det är ju det som jag vill vara – frisk! Inte bara bli gammal – utan bli gammal och frisk!
    Tack Bosse!
    Kram Nilla

    0

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.