Att sova gott om natten!

Återhämtning i form av god sömn är livsviktigt! Det känner nog alla till. Det skrivs mycket om sömnstörningar både bland unga och äldre, och det är en del faktorer som inverkar hur nattsömnen blir. Både positiva och negativa.

Någon gång då och då, kan jag ha en ”vakennatt”, jag vaknar redan strax efter midnatt. Ibland är det lite senare på efternatten vid ”Vargtimmen”, som är mellan kl. 03.00-05.00. Av både kända och okända anledningar kan jag då har svårt att somna om! Så har det nästan alltid varit. Kanske inte som barn och tonåring, men under mitt yrkesverksamma liv och som pensionär. Om det blir flera ”vakennätter” i veckan, så påverkar det naturligtvis de påföljande dagarna. Sömnbristen sitter ju i. Som tur är har vi en fantastisk kropp, som klarar av dålig nattsömn, även under en längre tid. Då tänker jag på några av alla de föräldrar jag mött genom åren som har fått sin nattsömn störd utav sina små telningar! Hur de nästan har somnat på sitt besök hos oss i öppna förskolan, på grund av för lite sömn under en längre tid. När vi senare har samtalat om det, så undrar de hur de klarade av den där tiden! Då var det viktigt att vara en ”pedagog med öppen famn”, som kunde ge uppmuntran, information, tröst och en hjälpande hand.

Hur sömnen blir för mig påverkas av olika saker som nog många kan känna igen sig i.

  • Klimakteriet – under klimakteriet förändras hormonbalansen kraftigt i kroppen och kvinnor påverkas av det olika mycket. Kaffe sent på dagen eller under en ”festkväll”, stör definitivt nattsömnen, samt ett glas för mycket av det goda vinet! Vid sådana tillfällen kan jag vakna av att det ”svallar och brusar” i kroppen! Te verkar inte ha den inverkan på mig, mer än att jag behöver göra nattbesök på toaletten. Observera att män också har en övergångsålder med olika besvär, som i viss mån påminner om kvinnornas.
  • Orostankar – något som påverkar mig starkt och som det kan vara svårt att släppa taget om. Det finns onekligen mycket att oroa sig över! Hit hör också olika ”ledsamheter”, som berör mig själv, någon anhörig, någon vän.
  • För mycket intryck under en tid. Det kan vara många ”trevliga händelser”, men de är ändå för många, med för lite ”egentid!”
  • Yttre omständigheter – som att matas med negativa händelser ifrån vår omvärld.

Varken nu eller då jag arbetade lät jag en ”vakennatt”, påverka mig allt för mycket. Tankar som ”att nu måste jag somna, annars kommer jag inte orka med morgondagen”, hjälper föga! Tvärtom, skapar det mer oro och stress. Om jag inte somnat om inom 30 minuter, stiger jag upp. Att ligga i sängen och vrida och vända sig är ingen idé. Det tar i regel någon timme, innan nästa ”tåg kommer!” Jag brukar sätta mig i köket, sätta på en kopp te, eller ta en banan och så ”slöläser” jag på datorn. Det brukar inte rekommenderas, att sätta på datorn, men jag läser inget som jag fäster min uppmärksamhet på, utan bara bläddrar lite bland vackra bilder som jag har! Böcker däremot kräver min uppmärksamhet, så det undviker jag. Efter någon timme, lägger jag mig igen och somnar oftast om!

Ibland, vilket är bättre, lägger jag mig på min yogamatta och ser vackra bilder inom mig. Hur jag vandrar på någon stig längs havet, eller i skogen och känner hur värmen smeker min hud. Det fungerar faktiskt mycket bra… den där upplevelsen av värme som sprider sig i kroppen.

Att se bilder för sitt inre har en lugnade effekt såsom vid meditation och naturligtvis att vistas på riktigt ute i vår natur. Jag promenerar ofta och gärna. Helst varje dag då det har en sådan positiv inverkan på kropp och själ! Många uttrycker att det är svårt att meditera och så kan det vara. Men det går att öva upp förmågan som med allt annat! Jag kan om jag är orolig vid sänggåendet, se bilder framför mig och kommer därmed lättare till ro. Att träna yoga och andra ”rörelseövningar” är också något som påverkar mig positivt. En stel kropp har svårare att komma till ro en hel natt! Ibland när jag vaknar och börjar fundera på saker och ting som jag vill komma ihåg eller ett problem som ska lösa så, skriver jag ned det! Jag har alltså ett litet skrivblock och penna på nattygsbordet!

De flesta känner till att det är viktigt att ha det svalt och mörkt i sovrummet. Vi har som oftast balkongdörren på glänt. Ibland ligger vinden på och då störs vi av ljud utifrån eller av tidigt fågelkvitter under morgontimmarna! 🙂 Vi borde ha mörkläggningsgardiner, eftersom vi har sovrummet mot öster. Vi har inte det och därmed är det lätt att vakna för tidigt av gryningsljuset! (Som pensionär struntar jag i det!) Att ha rätt säng som är anpassad efter vikt och rörelsemönster är också viktigt, liksom sängkläder efter årstiden.

Det som kanske är mindre känt är att inte använda dator eller mobil i sovrummet! Det här följer inte jag… 😉 Jag gillar att ligga i sängen och läsa på andras bloggar, att börja skriva på ett eget inlägg, titta på vackra bilder! En dålig vana som jag gillar, men som jag borde bryta! Att läsa en bok, sägs vara bättre…. men faktum är att jag kan ligga och grubbla om fortsättningen i handlingen, så jag håller mig till sådant innehåll som inte påverkar mig för mycket! Som nyheter kl 21.00! Mobilen vill jag ha bredvid mig, då vi inte har någon fast telefon längre. Det är en trygghet och ljudet är avstängt! Vill bli nådd om det är något viktigt! (Det blinkar om det är något meddelande.)

Inom Feng Shui talar man om att inreda sovrummet med svala toner som grå, blå eller en neutral färgskala som beige, greige, brunt och grönt. Att undvika ”tunga föremål” ovanför huvudet som hyllor och tunga tavlor, som skapar en tryckande och obehaglig känsla. Däremot är det bra att ha en sänggavel som är både skön att lägga huvudet mot men som också ger extra trygg känsla. Sängens position ska helst vara så att du har uppsikt över sovrumsdörren. Det skapar också trygghet! Ordning och harmoni ska råda i ett sovrum. Inga onödiga saker som pockar på din uppmärksamhet!

Ja, det finns en hel del att tänka på, beträffande nattsömnen och vad som påverkar den negativt och positivt. Hur har du det med sömnen? Dela gärna med dig av egna erfarenheter!

Nu är det dags för lite lunch och en promenad… regnet har upphört! Ute är det så vackert med all grönska och vilda blommor. Blomsterängar är vackert! 🙂

Sov gott! 🙂

Kram Gunilla

(Visited 42 times, 1 visits today)

10 svar på ”Att sova gott om natten!

  1. Känner igen mycket som du beskriver. Ibland har jag svårt att somna beroende på att jag är en nattuggla som är uppe lite för länge. Jag vaknar också tidigt och då är det ibland svårt somna om. Jag har inte heller låtit några nätters sömnlöshet inverka allt för mycket vare sig när jag jobbade eller som pensionär.

    Oro kan hålla mig vaken om jag börjar grubbla över något men mest är det att jag planerar mina projekt i stort och smått och har svårt att sluta. Det är ju positiva tankar men sömnbristen blir ändå jobbig.

    Ibland läser jag böcker men ofta jag gör som du och läser bloggar i sängen. Mysigt men tror att det är bättre lämna mobilen utanför sovrummet.

    Feng Shui ger många bra råd hur man bör inreda rummet och sängens placering är avgörande. Currykryss är inte heller bra och de ska man kunna kolla om hur katten ligger. Min katt Kajsa har så många sovplatser så jag har inte riktigt fått någon klarhet i detta.

    Bra inlägg som tar upp problem som jag tror många av oss känner igen.
    Ha det så gott och kramen 🦋

    • Tack för ditt svar Gunilla! Roligt med respons! 🙂 Jag har gått några kurser i Feng Shui, men ”Cyrrykryss”, var något nytt för mig. Det jag vet är att man helst inte ska ställa sängen under snedtak som då ger en tung känsla. Ej heller mellan dörr och fönster. Ja, det finns mycket att lära, beträffande den kinesiska läran!
      Du kanske ska pröva det där med att ha ett anteckningsblock och penna bredvid dig och skriva ned tankar och idéer som kommer till dig.
      Tack ännu en gång Gunilla!
      Kram Gunilla

  2. Jag har alltid haft god söm, något jag är väldigt tacksam över, men visst har jag också en och annan natt när det är svårt att komma till ro. Som regel kryper jag ner i sängen, lägger mig på sovsidan och sen vet jag ingenting förrän det är morgon.

    Mobilen ligger på nattduksbordet, men den är i sovläge den också. Inga uppdateringar mellan 21.00 och 7.15, så inga plingande stör mig. Telefonen fungerar om någon vill nå mig, eller om jag vill kontakta någon, annars håller den tyst till 7.30 då den väcker mig.

    PC-n står i sovrummet, men den är givetvis avstängd.
    Läser i sängen gör jag aldrig, för antingen somnar jag och vet inte var jag läst eller också blir jag speedad och kan inte somna alls.
    Ha det så bra Gunilla!
    Kram, Ingrid

  3. Peppar, peppar sover jag oftast gott om natten. Periodvis har jag inte gjort det men då har jag vetat orsaken och det var under perioder med på tok för mycket på olika arbeten jag haft, gnag över sådant jag inte kunnat påverka, eller som oftast oro för anhöriga. Då går tankarna igång och allt är så mycket värre under de där nattliga timmarna och jag jagade upp mig själv. Det har blivit mycket bättre. Jag har en annan livssituation nu och min gamla mamma som är dement bor på ett boende där jag vet att hon har utmärkt tillsyn, äter som hon ska och får hjälp med det hon behöver. Min pappa gick bort i fjol. Visst kan jag elda upp mig själv fortfarande men allt är lugnare just nu. Ibland kan man ju också gå igång på roliga tankar om något man ska göra eller planerar som gör att det blir svårt att komma till ro.

    Vårt gamla trähus blir väldigt varmt om det är en varm sommar. Har lättare täcke på sommaren. Någon sommar har vi t o m sovit i källaren eller haft en portabel aircondition.
    Har inga skärmar eller mobiler i sovrummet. Däremot ett aktivitetsarmband som vibrerar om det ringer. Jag är lättväckt så vaknar nog av det. Vi har inte heller fast telefon längre. Har också notisblock för att anteckna något jag kommer på så jag kan släppa det till morgondagen.

    Har alltid tyckt det är lättare att somna om ifall jag har lite tyngd på fötterna. Det har folk skrattat åt men är nog inte helt fel ute med tanke på att det blivit populärt med tyngdtäcken. 🙂 Sköna svala sängkläder är ju annars skönt på sommaren. Favorit är de nyinförskaffade linnelakanen eller påslakan i bomullssatin. Känns lite hotell över de.
    I stugan sover vi som stockar mest för det är svalare och tystare. Faktiskt mer fågelkvitter hemma men även trafik. Men att ligga och lyssna på en Koltrast eller Näktergal om man har tur blir man ju snarast lite glad av. Läser alltid lite innan jag somnar. Ibland somnar jag i boken eller tidningen. Det har hänt. Oj det blev ett långt svar på ett intressant inlägg.
    Som slutkläm kan jag väl tycka att det känns som om jag behöver mindre sömn nu än när jag var yngre.

    Kram Annika

    • Åh, tack för ett långt och intressant svar! Så roligt att läsa och lära av varandra! 🙂 Så du har införskaffat linnelaken nu! Vet att du pratade om det när jag köpte våra. Ja, de är sköna mot kroppen och det är likaså satin lakan som jag också har! Tyngd mot kroppen… ja, lite lustigt! 🙂 När det är varmt ute, då har jag inget täcke över mig, utan bar lite lätt mot kroppen och lite över benen. Då ligger jag liksom på sidan. Det där med tyngdtäcken har jag hört talas om, men glömt bort. Aktivitetsband har jag däremot inte hört talas om! Det får jag lära mer om.
      Ja, vem vill inte lyssna till Koltrasten och Näktergalen? Ljuvligt! Skönt att din mamma har det bra, så du slipper oroa dig över henne. <3
      Tack igen Annika... så roligt med respons! 🙂
      Kram Gunilla

  4. Jag tillhör skaran som har en väldigt bra sömn. Det behövs ”stora problem” (oro för närstående eller något kaotiskt på arbetet när jag var igång),. Som pensionär låter jag kroppen avgöra när jag ska sova. Nattuggla så jag är gärna uppe länge på kvällarna, men kan ändra om något händer så jag ska ge mig iväg tidigt nästa dag. Om jag inte är alltför trött på kvällen kan jag vakna på natten, läser då, har alltid en bok bredvid mig.

    Svalt i sovrummet precis som du skriver… annars inga speciella knep. Inte ens klimakterie tog på mig. Mensen upphörde, det var enda tecknet. Nu efter cirka 65 års ålder svettas jag betydligt mer än yngre. Jag kunde jogga mig riktigt trött, svettades inte. Var ”bara” väldigt varm. Nu svettas jag efter bara en vanlig promenad, sommar som vinter! Det gillar jag inte, men trots allt, små problem.

    • Tack för ditt svar Mia! Det låter verkligen som om du sover gott om natten! 🙂 Jag kan inte säga att jag har några stora problem med varken det ena eller andra. men vaknar tydligt lätt och ibland lite svårt att somna om. Men något bekymmer är det inte! Igår var vi inne hos ett par grannar och åt och drack gott. Kaffe blev det också och jag sov hela natten, frånsett att åskan väckte mig! Då gick jag upp drog ur kontakten till datorn, la mig igen och somnade bums! 🙂
      Kram Gunilla

  5. Jag har i alla år haft en mycket bra nattsömn. När jag lagt mig har jag läst en stund, släckt lampan och somnat tämligen omgående för att sedan sova hela natten. Det förändrades för något år sedan. Jag somnar fortfarande snabbt men vaknar en gång varje natt och ligger vaken en liten stund. Tack och lov inte så länge men tillräckligt för att det ska vara en smula irriterande.

    Jag dricker inte längre te på kvällarna, sovrummet är svalt och möbleringen stämmer in på den som du beskriver. Några speciella bekymmer har jag inte så jag vet faktiskt inte vad det beror på. Många vaknar och oroar sig för sitt arbete men det gör absolut inte jag. I stället är det nästan som en inre klocka som väcker mig vid nästan samma tid varje natt.

    Något större bekymmer är det inte men visst är det en skön känsla att få sova hela natten.

    Kram

    • Tack för ditt svar som jag åter hittade i min skräppost! Konstigt? Men fortsätt att titta in här, för det gör mig glad! 🙂
      Ja, märkligt att du vaknar så där, utan särskild anledning. Men i det stora hela verkar du ju ändå ha en god sömn.
      Kram Gunilla

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.