Ont i ryggen har nog de flesta haft någon gång! Orsaker, symtom samt förebyggande åtgärder.

Det är något märkligt, med vintermånaderna januari till mars för min del. Det verkar vara en period då jag får ont i leder och muskulatur. Det blir spänningar i hela ryggen. Från nacken ned till ländryggen och sätesmuskulaturen. Förmodligen är det så, även om jag inte är fullt medveten om det att symtomen kommer smygande redan under hösten och så någon gång i början på året kommer det årliga ryggskottet! Det känns ju lite orättvist att jag som tränar och rör på mig en hel del, ändå ska drabbas. I grunden har jag reumatisk sjukdom, Spondylartrit som är ett samlingsnamn för olika inflammatoriska sjukdomar som drabbar ryggen. Så ibland är det svårt att veta vad som är vad. Spondylartrit gör att du kan uppleva stelhet och smärta under natten i delar av ryggen, sätesmuskeln och runt höfterna. Oftast mår du bättre när du rör dig och så är det för mig. Sällan har jag smärta vid rörelse, utan det kommer om jag sitter för länge och under natten. I det stora hela känner jag lite av min reumatiska sjukdom och det är jag tacksam över. (Alltid bättre den ljusa årstiden.)

Du som följer mig här på bloggen, vet att jag tränar yoga, zumba och en hel del stavgång. Yoga är väldigt bra för mig som behöver mycket rörelseträning, just för att ryggen inte ska bli stel. Zumba stärker både hjärta, muskler och leder. En viss försiktighet dock vid knä – och ryggproblem. Vid stavgång är många stora muskelgrupper aktiverade och är därmed också mycket bra för hela kroppen. Genom åren har jag för mina ryggproblem uppsökt; fysioterapeuter, massageterapeuter och naprapater. Alla har de sagt att det märks att jag tränar och underhåller kroppen, att jag trots mina akuta symtom, ändå är förhållandevis vig och rörlig. Det tror jag att jag kan tacka yogan för! Men varför får jag ändå ryggskott eller Lumbago som det heter på fackspråk? Innerst inne anar jag svaret. Jag behöver träna upp magmusklerna! Jag behöver en starkare ”korsett” som avlastar min rygg. Jag tror också att jag behöver specifik träning för ländryggen. Jag har en bra hållning, då jag är upprätt, men har inte någon ryggvänlig stol, då jag sitter och arbetar. Jag har av naturen en lång och svankig rygg och behöver bli bättre på min ryggs svagheter i olika situationer.

I skrivandets stund har jag under en fyraveckorsperiod, varit på två massagebehandlingar, samt tre besök hos naprapaten och nu börjar jag se ”ljuset” på andra sidan igen! Så segt det har varit den här gången! Så fort jag känner mig redo för att börja träna som vanligt igen ska jag lägga till mer mag – och ryggträning i mitt program.

Vad är ryggskott

Ryggskott är ett samlingsnamn för en rad olika diagnoser och betyder bara att smärtan är hastigt påkommen (som ett skott i ryggen) men inte vad det beror på. Orsaken till ryggskott kan vara diskbråck, överbelastning av led eller ledkapsel, slitna kotor med mera. Många av orsakerna som orsakar smärtan i ryggen syns heller inte alltid på röntgen eller magnetkamera. (Källa: Naprapatiska Institutet.)

Symtom

När jag fick mitt ryggskott, så satt jag i sängen, lite snett (helt fel ställning!) med datorn framför mig och fyllde i några uppgifter. När jag reste mig upp, kände jag hur ryggens muskler började krampa och jag föll mer eller mindre ihop och ”ryggskottet” var ett faktum. Enligt min naprapat är det precis så som jag beskrivit som det brukar börja. En liten rörelse som utlöser. Det är långt ifrån alltid som ett ryggskott föregås av ett jättetungt lyft. Utan det vanliga är att det ”plötsligt” kommer. Anledningen är ändå att det har varit en för stor belastning på det området i ryggen över en längre tid och plötsligt är det en mindre rörelse som får bägaren att rinna över. Det är inte ovanligt att vakna med ett ryggskott!

Det felet som många gör är att man känner av stelhet och smärta under längre tid, men man gör inget åt det. Så har det varit för mig också. Ibland har jag gått på behandling i tid och därmed antagligen förhindrat ryggskott. Andra gånger som är det vanligaste är att söka hjälp, när belastningen har blivit så stor att ryggskottet är ett faktum! Det gäller ju istället att ”mota Olle i grind” och lyssna på kroppens signaler.

Orsaker till ryggproblem

Det är välkänt att stress under en period utan tid för återhämtning, samt stillasittande påverka kroppen negativt. Kroppen ska vara balanserad och ha en välkoordinerad rörelse som tas ut i hela ryggraden, men när någon av ryggens kotor eller leder låser sig och blir stel, så kompenserar kroppen för det någon annanstans. Det kan slita väldigt mycket på ett ställe i kroppen, vilket gör att kroppen då vill stabilisera det. Och det är då det finns risk för skada. I stället för att alla kroppens leder tar belastningen, hamnar all belastning på samma ställe. Sedan finns det förstås de som nött sönder ryggen genom för tunga lyft med dålig teknik eller råkat ut för en olycka och som då får ryggskott men det är inte alls lika vanligt som man kan tro.
Oavsett om ryggskott beror på diskbråck, muskelbristning eller kramp så läker det ut så småningom men det kan ta onödigt lång tid och medföra att kroppen lägger sig till med en massa kompensationer, som inte är nyttiga att ta med sig in i framtiden. (Källa: Naprapatiska Institutet.)

I det akuta skedet

De första dagarna är det svårt att kunna göra något alls. Jag har alltid fått rådet att trots smärta och stelhet, röra på mig försiktigt. Att aktivera rygg, mage och rumpa med små rörelser och avslappningsövningar. För mig passar en del yogaövningar bra och om det är möjligt, går jag små, små korta promenader. Därefter avslappningsövningar. Att stretcha sätet, höftböjarna, fram – och baksida lår är också skönt. I början kanske det inte går på grund av stelhet och smärta, men efterhand är avlastande och hjälpsamt. I längden alltid efter träning! Om du är osäker, be alltid om råd från någon som du vet är kunnig på området, beträffande lämpliga övningar.

Att bli kvitt ryggproblemen

De råd som jag har fått är att se över hela livssituationen. Hur mycket jag sitter och hur länge? Jag är fullt medveten om att jag en del dagar sitter alldeles för länge och det särskilt nu den mörka årstiden. Det blir för länge framför datorn en del gånger, ( vill gärna skriva klart), sitter och läser och därefter, fikar, äter, ser på något tv-program. Även om jag också tränar, så kanske det trots allt är för lite i förhållande till hur mycket jag sitter? Att ta paus och resa på sig eller ligga i en avslappnande ställning en stund. Det är vad jag behöver bli bättre på!

Att träna upp mag – och ryggmusklerna. Jag behöver bli starkare där och jag behöver också vara mer noggrann med att stretcha ut då jag har gått långa sträckor och efter zumba. Det slarvar många med. Jag gör det! Jag vet faktiskt dem som har blivit kvitt sina ryggproblem helt och hållet med rätt träning. I en del fall kanske det inte går att träna bort ryggproblematik, som då det finns skador på kotor, leder, muskler. Jag kanske inte heller kan bli helt kvitt mina återkommande ryggproblem på grund av reumatisk sjukdom. Men jag är helt övertygad om att jag kan bli så mycket starkare. Och som en tröst… om jag inte hade tränat det som faktiskt blir av! Hur hade min rygg mått då?

Hoppas att det här var ett ”matnyttigt” inlägg!

Gunilla

(Visited 16 times, 1 visits today)

4 reaktion på “Ont i ryggen har nog de flesta haft någon gång! Orsaker, symtom samt förebyggande åtgärder.

  1. Ryggen är en viktig ”ingrediens” i vår kropp. Min är också en akilleshäl och behöver pysslas om. Eftersom du skriver att du känner igen ett mönster där du brukar få problem vid samma tidpunkt på året. Doktor Bosse 🙂 föreslår att du lägger dig ett steg före och skämmer bort ryggen med massage och genomgång/besiktning en tid innan, i slutet av året.
    Helgkram Bosse som funderar på att ringa en osteopat och testa öns resurser.

    • Tack doktor Bosse! Du är inne på samma spår som jag – nämligen den att gå på massagebehandlingar under senhösten för att ”mota Olle i grind!” Hur jag än gör så får jag lägga pengar på behandlingar, men kanske slipper det onda! Osteopat har jag inte varit hos, men de arbetar också ”mjukt” liksom naprapater gör. Jag känner mig nöjd med ”min” naprapat som har gjort ett gott jobb! Nu är det tack och lov bättre, men inte helt bra och så letar jag efter den borttappade energin! 😉 Vad sjutton har den tagit vägen!? Hoppas du hittar någon bra!
      Helgkram Nilla

  2. Informativt och bra inlägg om vår kära rygg. Jag mår också bäst att att röra mig och om jag sitter stilla för länge är det förödande, därför passar läraryrket bra då det är sällan jag sitter ner någon längre stund…men nog är ryggen känsligare i början av året när det är kallt. Jag har känt av både rygg och nacke den senaste tiden – inte så att det orsakar jättemycket problem men ändå störande så jag har fått ta det lite lugnt med min träning. När dottern och jag körde till Göteborg förra helgen kom det ryggonda som på beställning dagen efter, sex timmars stillasittande i bilen totalt var inte det bästa för min rygg.
    Skönt att läsa att du är på bättringsvägen!

    Må gott och ha en fortsatt fin helg och kommande vecka!
    Kram

    • Roligt att kunna dela med sig av egna erfarenheter och vad man kan tänka på i förebyggande syfte. Ja, bäst vore väl att lämna landet de här kalla och fuktiga månaderna! Jag har egentligen inga problem med kyla, utan det är när det är fuktigt, rått och blåsigt som jag känner symtomen i alla leder och i ryggens muskler. Sitta och skriva är hopplöst! Nu är jag i alla fall mycket bättre… hoppas att det är över för den här gången. Helst för alltid! Tack för hälsningen!
      Kram Gunilla

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.