Zumba för dansglädje, styrka, kondition och koordination!

Vad är zumba

Zumba har de senaste åren blivit en mycket populär träningsform. Den lär finnas tillgänglig på fler än 50 000 platser i 75 länder världen över. De flesta större gymmen erbjuder zumbapass. Själv är jag inne på mitt andra år och jag som alltid har tyckt om att dansa, älskar träningsformen! Enkelt uttryckt kan man säga att zumba är en mix av latinamerikanska dansformer och musiken känner vi ofta igen som ”radiohits”. Ett zumbapass varar i regel 45-60 minuter. Vi värmer upp och ökar sedan successivt tempot för att på slutet varva ned och stretcha ut de stora muskelgrupperna. Den som som har tränat Aerobic finner att det också ingår i zumba. Särskilt i den inledande uppvärmningsdelen.

Här har vi Christina – vår glada instruktör på tisdagarna! I hennes sällskap går det inte annat än att vara GLAD! Vilken energi hon har som smittar av sig. 🙂

Hur Zumba kom till

Zumba startades av en slump för över 10 år sedan av Beto Perez, aerobicsinstruktör i Miami, Florida. En dag när han kom till gymmet upptäckte han att han hade glömt att ta med den musik han brukade undervisa till. Han gick då ut till bilen och hämtade skivor ur sin personliga samling som innehöll salsa och merengue. Passet blev mer inriktat på fri dans än någon bestämd koreografi och nästa vecka bad medlemmarna om att få göra om det hela. Resten är, som man säger, historia.

Varför jag tränar zumba

I första hand – FÖR ATT DET ÄR SÅ ROLIGT! Jag tänker inte på zumba egentligen som att gå till ett träningspass, utan att få röra på kroppen till härliga rytmer! Det är som det ofta beskrivs – ett enda stort gemensamt dansparty!  I zumba tränar man upp konditionen och koordinationen och stela höfter har inte en chans att bli kvar. För i zumba skakar vi både på höfter och på rumpa! 🙂 Men hela kroppen blir involverad i ett zumbapass. Jag känner även av träningen i överarmarna, axlarna, bröstet och låren. Koreografin är vanligtvis inte så svår att följa. Varje låt har sin koreografi, med ett rörelsemönster som upprepar sig. Men visst är det en hel del hjärngympa också! Så en utmaning är det allt på olika sätt!

Jo, man blir så här GLAD av att dansa Zumba!

Kan alla träna zumba

Man kan väl säga att det inte har med ålder att göra, utan snarare på om det finns fysiska hinder ifrån början som gör att man inte kan eller ska träna zumba. Det förekommer en del hopp och tempot kan vara högt. Men vad jag förstår så skiljer sig svårighetsgraden utifrån på vem instruktören är. Där jag tränar finns för närvarande tre olika instruktörer och de är bra på att anpassa de olika zumbapassen efter vilka deltagarna är. Kondition och koordinationsförmåga går ju att träna upp, men olika fysiska hinder så som: knäprotes, höftprotes o.s.v. gör ju att zumba inte är möjligt. Jag har antydan till artros i ena knät och har en reumatisk ryggsjukdom, men har inte funnit att jag mår sämre av zumbaträning. Jag håller igen på en del hopp, för övrigt ger jag allt vad jag har! Efter ett pass känner jag mig rejält svettig och jag upplever en positiv känsla i hela kroppen.

Mental hälsa

Fysisk aktivitet, särskilt hög-effektiv träning som zumba kan förbättra den mentala hälsan. Utsöndringen av endorfiner – hormonet som ger en känsla av välbefinnande, är hög vid fysisk aktivitet och höjer humöret. Regelbunden träning är också bra för stresshantering och avslappning. Zumba sägs forma kroppen – slimma kroppen! Och det är jag övertygad om, eftersom många av rörelserna fokuserar på mage, höfter, lår och rumpa!

Gruppträning

Att träna i grupp kan vara både en fördel och en nackdel beroende på egna preferenser. Många känner sig obekväma med träning inför andra, men att träna Zumba kan leda till att man blir mer social och kanske hitta nya likasinnade vänner. Där jag tränar är vi en stor grupp som vanligtvis kommer till ett eller flera zumbapass i veckan. Vi har lärt känna varandra och inspirerar varandra! Naturligtvis tillkommer nya deltagare som är sugna på att pröva zumba och det är också roligt! Om jag kan, så tränar jag zumba två gånger i veckan och då har jag två olika instruktörer och det ger variation i både musik och koreografi, även om det också finns likheter. Hursomhelst så är de så inspirerande, spelar härlig musik och gör rolig och lagom svår koreografi.

Här har vi Teresia som är vår instruktör på måndagarna! (Med mobilen i handen.) Hon är minst lika inspirerande som Christina och det märks på hennes sätt att röra sig och instruera oss att hon är utbildad danslärare. Synd att det är så få killar med, med en har vi och han tycks trivas bland alla damer! Lite otydlig bild på grund av det blå ljuset…Jag syns ju bra! 🙂

Olika åldrar, olika kroppar, olika förutsättningar. Men alla tycker det är roligt och det är huvudsaken!

Kram Gunilla

 

 

 

(Visited 18 times, 1 visits today)

7 reaktion på “Zumba för dansglädje, styrka, kondition och koordination!

  1. Vilket härligt och inspirerande inlägg. Ni ser så glada och välmående ut på bilderna. Jag kan inte låta bli att bli zumbasugen. För tillfället blir det mest bodypump för min del, och det är också stärkande för kropp och själ.

    Önskar dig en fin helg!
    Kramar Christina

  2. Hon ser verkligen glad och trevlig ut. Fast det ser hela gänget bakom henne också ut att vara.
    Dans och musik är en bra kombination både för hjärnan och kroppen. På flera sätt.
    Kram Bobo

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.