Yoga för styrka, balans och rörlighet!

Min väg till yoga

Jag har alltid varit en aktiv människa och tyckt om att vara i rörelse. Som ung gillade jag friidrott och har några medaljer i min samling ifrån grundskolan. Därefter har det blivit damfotboll, simning, friskis och svettis, dansklasser, aerobics, gymträning, cykling och stavgång, för att nämna något av allt som jag har prövat på. Yogan kom in i mitt liv under nittiotalet och då i form av ”bodybalance”. Jag upptäckte snabbt, hur välgörande träningsformen var både för kroppen och sinnet. Därefter har jag prövat på olika yogaformer, för att hitta rätt. Dels på yogastudio och dels på olika gym, där det vanligtvis erbjuds någon eller flera yogaformer. Sedan en tid tillbaka tränar jag ”fysisk yoga” – en yogaform som hämtar inspiration ifrån olika yogaformer och den känns rätt för mig. 

Yoga är för alla

Du behöver inte var ung och smidig för att utöva yoga! Alla kan yoga, oavsett om du är pigg och lever ett aktivt liv, har begränsad rörlighet så som svårigheter att ta dig upp och ned från golvet, har sömnproblem, eller bara vill känna mer lugn och avslappning i ditt liv. Medicinsk yoga är till exempel en utmärkt yogaform för dig som har någon funktionsnedsättning, eftersom den kan göras sittandes. Men alla kan förstås ha glädje av att utöva medicinsk yoga, då den yogaformen tillför något för alla! Det är en mycket skonsam form av yoga för rygg – och nackproblem. 

Det finns många olika yogaformer och jag kommer inte att beskriva dem närmre, eftersom jag i mitt inlägg vill beskriva, vilket syfte och mål jag har med min yogaträning. Det finns många bra och seriösa sidor ute på nätet om yoga, så det är bara att googla! Biblioteken har också många bra böcker till låns. Det jag tycker är viktigt innan du börjar träna yoga är att gå minst en termin först, för någon som är utbildad yogalärare, innan du eventuellt börjar träna hemma. Det är som med all träning viktigt att utföra yogapositionerna rätt, så att du uppnår önskat resultat. Sedan är det tycker jag, så mycket roligare att träna i grupp, men också att det blir en bra mix av övningar under en termin, för att sedan bytas ut till andra under termin två. På så sätt blir det bra variation på övningarna, och du lär dig hur de ska utföras och på vilket sätt de påverkar kroppen och sinnet.

Att motverka rädslan för fall

Rädslan för fallolyckor och risken att faktiskt råka ut för en fallolycka är båda faktorer som kan begränsa oss när vi blir äldre. Fallen kan resultera i skador, förlorat självförtroende och att man inte blir lika benägen att delta i fysiska aktiviteter, eller andra aktiviteter för den delen. Genom att jag tränar yoga, så bibehåller jag inte bara styrka, rörlighet och balans. Jag vågar och kan utföra positioner som stärker mig både fysiskt och psykiskt.

Varför jag tränar yoga

Jag vill behålla den styrka och rörlighet som jag redan har byggt upp genom åren. Genom yoga tränar jag också upp balansen som är så viktigt för att undvika de alltför vanliga fallolyckorna som sker med stigande ålder. Det är allmänt känt att kvinnor har ett visst skydd av östrogenet, under sin fertila del av livet, beträffande skelettet. Men med träning, både före och efter klimakteriet, stärks skelettet och på så vis minskar risken för skador vid fallolyckor. Men yogan är så mycket mer än bara det fysiska, det handlar mycket om att skapa harmoni och balans, genom att hitta fokus och bli tryggare i sig själv.

I yoga blir du också medveten om din andning. Varje rörelse genomförs både på in – och utandning. Det jag också uppskattar i vårt yogaprogram är den långa avslappningen. Vår lärare guidar oss och går igenom avspänning i kroppen, del för del.  Efter ett yogapass känner jag mig centrerad och upplever en känsla av lugn och stabilitet.

Fördelar med yoga

  • Balansen förbättras och fallolyckor förebyggs därmed
  • Kroppens muskler och leder stärks, vilket förebygger skador
  • Cirkulationen i kroppen ökar
  • Kroppens rörlighet bli större när vi mjukar upp och sträcker ut musklerna
  • Bidrar till förbättrad sömn
  • Skapar lugn och ro i kropp och sinne
  • Kan minska oro
  • Ger ett ökat fokus

Att yoga skyddar oss mot olika livsstilssjukdomar, är svårt att bevisa. Men det som kan sägas rent allmänt är att all träning, när den utförs på rätt sätt, är bra för kropp och sinne. Det finns aldrig några garantier, men det som sägas kan, är att om du tränar allsidigt livet ut, så mår du oftast bättre på alla sätt, än om du inte hade tränat.

Det vi vet med med yoga är att när du rör dig mellan de olika positionerna, så ökar flödet till lymfkörtlarna. Det här hjälper lymfsystemet att fajtas mot infektioner och göra sig av med slaggprodukter. Jag tänker att jag med min allsidiga träning har gjort mycket för att må bra och skydda mig mot livsstilssjukdomar. För vårt välbefinnande behöver vi alltså allsidig träning, men också ett allsidigt och genomtänkt näringsintag!

Mål och syfte

Mitt syfte med min yogaträning är att bibehålla min rörlighet och känna mig stark i leder och muskulatur. Jag vill vara ”herre” över min kropp – hålla igång maskineriet långt upp i åldern! Ja, livet ut! Det finns olika sätt att träna upp sin muskulära styrka, men få former är så bra för smidighet och balans som vad yogan är! Vanligtvis har jag inga problem med att röra mig fritt ute i naturen. Jag har god balans, tar mig förbi stock och sten, och älskar att vandra såväl i skog och mark som i vår skärgård. Jag når ned till golvet, eller marken och har alltså inga problem med att böja mig. Detta vill jag kunna göra, även som äldre! Ibland är jag begränsad och det är när min reumatiska sjukdom gör sig påmind, Ankyloserande spondylit – Bechterews sjukdom. Den finns förstås alltid där, men för det mesta är den beskedlig. Jag tror att det beror på att jag alltid har varit aktiv, tränat allsidigt och att jag i så många år tränat just yoga! Det är min övertygelse att det är yogans förtjänst att jag har bibehållit min rörlighet i rygg och nacke. Samtidigt vill jag påpeka att det är viktigt att lyssna på kroppen. Ibland behöver jag låta kroppen vila, få välgörande massage, och röra mig varsamt.

Yoga ute i det fria Den här sommaren har ju verkligen inbjudit till att utöva yoga i det fria! Men det har ändå inte blivit av så värst många gånger för min del. Jag har ju inte varit ensam om att vilja åka ut till skärgården eller till vår sjö. Fullt av folk på morgon och kväll och då får jag ingen ro. Inget går upp mot att vara ute i skärgården på en klippa, känna solen mot huden, vinden i håret och saltstänkt doft!

Känner du igen miljön? Här är jag ute på Rörö, där vi var i slutet på augusti. En ljuvlig dag och där ute på de magiskt vackra klipporna ville jag träna yoga! Här är det balansträning i form av trädet. 🙂 Det syns i mitt hår att det blåser – så bra för balansträningen!

Andas in och ut…

Nedåtgående hund! 🙂 Ni vet hur hundar och katter gör?!

 

Yoga handlar som sagt inte i första hand om att kunna svåra positioner. Styrka, balans, rörlighet, andning och den inre harmonin är det som ligger i fokus. När du har övat upp din vighet, balans och styrka, så är det roligt och psykiskt stärkande att behärska din kropp. Att du har utmanat din rädsla att först inte våga eller kunna. Att du nu faktiskt vågar och kan! Jag kan inte alla positioner, men vågar pröva de som vår lärare förespråkar då de har gynnsam effekt på kroppen. Skulderstående kräver styrka och balans och är en avlastande position för benen och ryggen. Man riktigt känner hur blodet cirkulerar fritt! På gymmet har jag en filt under skulderbladen och på så sätt avlastas nacken.

Från skulderstående till plogen. Det är svårt att tro att jag ibland är så stel i ryggen som en pinne, men här mår jag prima och ryggen tackar mig för att jag är ihärdig!

Jag tränar mycket de positioner där vi vrider överkroppen åt ett håll och underkroppen åt det andra. Vi gör även liggande övningar som har samma effekt. Över – och underkropp åt varsitt håll. (Liggande twist.) Kom ihåg att aldrig pressa dig inte in i positionerna för hårt med hjälp av handen och vrid inte nacken längre än din överkropp. Om man har någon funktionsnedsättning, så rådgör alltid med en läkare, fysioterapeut först, innan du tränar yoga! Prata sedan också med din yogalärare som då kan visa dig alternativa rörelser.

Solhälsning – en bakåtböjning till. Underbart och särskilt här ute på Rörö! 🙂

Om du nu har läst ända hit…

I min yogaklass är vi ett glatt gäng i olika åldrar. Unga och äldre. Mest kvinnor, men alltfler män har upptäckt yogans fördelar och inser att de behöver rörlighetsträning som ett komplement till övrig träning! Både män och kvinnor som inte har tränat yoga innan, blir förvånade över att yoga kräver och ger styrka. Många märker också hur korta och stela leder och muskler är när de börjar träna yoga.

Med denna kärleksförklaring till yogan kan man ju tro att jag är sponsrad! Om det vore så väl! Men, nej det är jag inte. Jag vill lyfta fram vilken bra träningsform yoga är för alla!

Må gott!

Kram Gunilla

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Visited 43 times, 1 visits today)

4 reaktion på “Yoga för styrka, balans och rörlighet!

  1. Vilket inspirerande inlägg! Bodybalance prövade jag på för första gången i förra veckan, tyckte att det var mycket behagligt. Lite klurigt med välgörande. Total kontrast till Bodypumpen som jag gåt på under ett par veckors tid.

    Träning är som konst, det stärker både kropp och själ…

    Önskar dig en god fortsatt rörlighet med stärkande träning!

    Kram Christina <3

    • Tack Christina! Bodypump har jag prövat på några gånger, men inget som jag fastnade för. Men du gillar ju uppenbart det och det är ju huvudsaken. Tänker också att Bodybalance är ett bra komplement till Bodypump. Kanske du blivit inspirerad att pröva yoga?
      Kram Gunilla

  2. Fina bilder och så duktig du är som yogar för dig själv. Jag går på kundaliniyoga sen några år tillbaka.
    Mycket fokus på andning men också varierat med övningar som känns i kroppen. Känns välgörande för kropp och själ. Lär mig att lyssna på kroppen och inåt. Men jag är dålig på att yoga för mig själv det får jag lov att erkänna.

    Kram Annika

    • Hej Annika! Blir glad för din hälsning! Yoga är underbart och som du skriver – det känns i kroppen i positiv bemärkelse!
      Ibland tränar jag yoga här hemma i vardagsrummet eller på altanen när vädret tillåter. Några gånger har det blivit av att ta vara på stunden och yoga vid havet på en klippa, eller vid vår sjö, på bryggan innan alla badgäster kommer. Men allra bäst är det ändå på gymmet med vår yogalärare och tillsammans med de andra. Då vet jag att det blir av!
      Kram Nilla

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.