Tidiga vårkänslor och nya tag!

En av helgdagarna promenerade vi en lång promenad i området runt Majorna i Göteborg. Då och då tittade solen fram och genast kändes det lite vårligt. Inne i Göteborg var all snö borta. Inte konstigt då det och regnet och varit plusgraderna under flera dagar. När snön är borta – ja då längtar jag efter våren. Fast det är ändå lite för tidigt – det är ju ändå bara februari. Att ljuset är tillbaka märks allt tydligare och det gör skillnad för vintertrötta människor!

Vid hamninloppet, vid Älvsborgsbron syntes det tydligt både på ”lördagsflanörer” och på alla fåglarna där att det var något vårligt i luften. Måsarna skriade och duvorna kuttrade.

För några få veckor sedan var här fullt med snö, men nu ett minne blott!

Den här sträckan mellan Klippans båtförening, förbi Röda sten och bort mot Nya Varvet, har vi promenerat och cyklat hur många gånger som helst. För den som vill är det härligt att cykla ända ut till Saltholmen. Därifrån går skärgårdsbåtarna ut till den södra delen.

Tycker om ”rostiga föremål”, därför fick det vara med på den här bilden och husbåtarna. i bakgrunden ser du den stora bockkranen på Hisingen vid Eriksbergs forna båtvarv.

Några videkissar längs promenaden gav hopp om vår och om att ”ta nya tag” och så sakteliga börja träna som vanligt igen. Får pröva och hoppas på att kroppen känner sig redo för lite mer än promenaderna. Inget fel i det, men längtar efter zumba och yoga.

Ont i ryggen har nog de flesta haft någon gång! Orsaker, symtom samt förebyggande åtgärder.

Det är något märkligt, med vintermånaderna januari till mars för min del. Det verkar vara en period då jag får ont i leder och muskulatur. Det blir spänningar i hela ryggen. Från nacken ned till ländryggen och sätesmuskulaturen. Förmodligen är det så, även om jag inte är fullt medveten om det att symtomen kommer smygande redan under hösten och så någon gång i början på året kommer det årliga ryggskottet! Det känns ju lite orättvist att jag som tränar och rör på mig en hel del, ändå ska drabbas. I grunden har jag reumatisk sjukdom, Spondylartrit som är ett samlingsnamn för olika inflammatoriska sjukdomar som drabbar ryggen. Så ibland är det svårt att veta vad som är vad. Spondylartrit gör att du kan uppleva stelhet och smärta under natten i delar av ryggen, sätesmuskeln och runt höfterna. Oftast mår du bättre när du rör dig och så är det för mig. Sällan har jag smärta vid rörelse, utan det kommer om jag sitter för länge och under natten. I det stora hela känner jag lite av min reumatiska sjukdom och det är jag tacksam över. (Alltid bättre den ljusa årstiden.)

Du som följer mig här på bloggen, vet att jag tränar yoga, zumba och en hel del stavgång. Yoga är väldigt bra för mig som behöver mycket rörelseträning, just för att ryggen inte ska bli stel. Zumba stärker både hjärta, muskler och leder. En viss försiktighet dock vid knä – och ryggproblem. Vid stavgång är många stora muskelgrupper aktiverade och är därmed också mycket bra för hela kroppen. Genom åren har jag för mina ryggproblem uppsökt; fysioterapeuter, massageterapeuter och naprapater. Alla har de sagt att det märks att jag tränar och underhåller kroppen, att jag trots mina akuta symtom, ändå är förhållandevis vig och rörlig. Det tror jag att jag kan tacka yogan för! Men varför får jag ändå ryggskott eller Lumbago som det heter på fackspråk? Innerst inne anar jag svaret. Jag behöver träna upp magmusklerna! Jag behöver en starkare ”korsett” som avlastar min rygg. Jag tror också att jag behöver specifik träning för ländryggen. Jag har en bra hållning, då jag är upprätt, men har inte någon ryggvänlig stol, då jag sitter och arbetar. Jag har av naturen en lång och svankig rygg och behöver bli bättre på min ryggs svagheter i olika situationer.

I skrivandets stund har jag under en fyraveckorsperiod, varit på två massagebehandlingar, samt tre besök hos naprapaten och nu börjar jag se ”ljuset” på andra sidan igen! Så segt det har varit den här gången! Så fort jag känner mig redo för att börja träna som vanligt igen ska jag lägga till mer mag – och ryggträning i mitt program.

Vad är ryggskott

Ryggskott är ett samlingsnamn för en rad olika diagnoser och betyder bara att smärtan är hastigt påkommen (som ett skott i ryggen) men inte vad det beror på. Orsaken till ryggskott kan vara diskbråck, överbelastning av led eller ledkapsel, slitna kotor med mera. Många av orsakerna som orsakar smärtan i ryggen syns heller inte alltid på röntgen eller magnetkamera. (Källa: Naprapatiska Institutet.)

Symtom

När jag fick mitt ryggskott, så satt jag i sängen, lite snett (helt fel ställning!) med datorn framför mig och fyllde i några uppgifter. När jag reste mig upp, kände jag hur ryggens muskler började krampa och jag föll mer eller mindre ihop och ”ryggskottet” var ett faktum. Enligt min naprapat är det precis så som jag beskrivit som det brukar börja. En liten rörelse som utlöser. Det är långt ifrån alltid som ett ryggskott föregås av ett jättetungt lyft. Utan det vanliga är att det ”plötsligt” kommer. Anledningen är ändå att det har varit en för stor belastning på det området i ryggen över en längre tid och plötsligt är det en mindre rörelse som får bägaren att rinna över. Det är inte ovanligt att vakna med ett ryggskott!

Det felet som många gör är att man känner av stelhet och smärta under längre tid, men man gör inget åt det. Så har det varit för mig också. Ibland har jag gått på behandling i tid och därmed antagligen förhindrat ryggskott. Andra gånger som är det vanligaste är att söka hjälp, när belastningen har blivit så stor att ryggskottet är ett faktum! Det gäller ju istället att ”mota Olle i grind” och lyssna på kroppens signaler.

Orsaker till ryggproblem

Det är välkänt att stress under en period utan tid för återhämtning, samt stillasittande påverka kroppen negativt. Kroppen ska vara balanserad och ha en välkoordinerad rörelse som tas ut i hela ryggraden, men när någon av ryggens kotor eller leder låser sig och blir stel, så kompenserar kroppen för det någon annanstans. Det kan slita väldigt mycket på ett ställe i kroppen, vilket gör att kroppen då vill stabilisera det. Och det är då det finns risk för skada. I stället för att alla kroppens leder tar belastningen, hamnar all belastning på samma ställe. Sedan finns det förstås de som nött sönder ryggen genom för tunga lyft med dålig teknik eller råkat ut för en olycka och som då får ryggskott men det är inte alls lika vanligt som man kan tro.
Oavsett om ryggskott beror på diskbråck, muskelbristning eller kramp så läker det ut så småningom men det kan ta onödigt lång tid och medföra att kroppen lägger sig till med en massa kompensationer, som inte är nyttiga att ta med sig in i framtiden. (Källa: Naprapatiska Institutet.)

I det akuta skedet

De första dagarna är det svårt att kunna göra något alls. Jag har alltid fått rådet att trots smärta och stelhet, röra på mig försiktigt. Att aktivera rygg, mage och rumpa med små rörelser och avslappningsövningar. För mig passar en del yogaövningar bra och om det är möjligt, går jag små, små korta promenader. Därefter avslappningsövningar. Att stretcha sätet, höftböjarna, fram – och baksida lår är också skönt. I början kanske det inte går på grund av stelhet och smärta, men efterhand är avlastande och hjälpsamt. I längden alltid efter träning! Om du är osäker, be alltid om råd från någon som du vet är kunnig på området, beträffande lämpliga övningar.

Att bli kvitt ryggproblemen

De råd som jag har fått är att se över hela livssituationen. Hur mycket jag sitter och hur länge? Jag är fullt medveten om att jag en del dagar sitter alldeles för länge och det särskilt nu den mörka årstiden. Det blir för länge framför datorn en del gånger, ( vill gärna skriva klart), sitter och läser och därefter, fikar, äter, ser på något tv-program. Även om jag också tränar, så kanske det trots allt är för lite i förhållande till hur mycket jag sitter? Att ta paus och resa på sig eller ligga i en avslappnande ställning en stund. Det är vad jag behöver bli bättre på!

Att träna upp mag – och ryggmusklerna. Jag behöver bli starkare där och jag behöver också vara mer noggrann med att stretcha ut då jag har gått långa sträckor och efter zumba. Det slarvar många med. Jag gör det! Jag vet faktiskt dem som har blivit kvitt sina ryggproblem helt och hållet med rätt träning. I en del fall kanske det inte går att träna bort ryggproblematik, som då det finns skador på kotor, leder, muskler. Jag kanske inte heller kan bli helt kvitt mina återkommande ryggproblem på grund av reumatisk sjukdom. Men jag är helt övertygad om att jag kan bli så mycket starkare. Och som en tröst… om jag inte hade tränat det som faktiskt blir av! Hur hade min rygg mått då?

Hoppas att det här var ett ”matnyttigt” inlägg!

Gunilla

En vinterpromenad på naturslingan vid Jungfruviken på Hönö!

I strålande vinterväder bestämde vi oss för att promenera naturslingan på Hönö och njuta av det vackra vintervädret! Vi har gått här tidigare, för flera år sedan, men då var det sommar och det var innan vi började med vårt lilla projekt – den att promenera på alla bebodda öar i Göteborgs skärgård. De öar som hittills har fått besök av oss ligger alla i den norra skärgården och de tillhör Öckerö kommun och ligger i landskapet Bohuslän. Om du vill läsa om våra besök, så finns de beskrivna här på bloggen under kategorin, ” Göteborgs norra skärgård.”

En informativ och tydlig tavla som visar naturslingan, men också om växt – och djurriket, samt badplatser och annat som är värt att uppleva. Slingan är vacker att gå året om, men självklart så såg vi inget vid vårt tillfälle, som hör den gröna årstiden till! Däremot fick maken ett mycket nära sällskap en stund av en liten nyfiken rödhake! Den slog sig ned på armstödet på den bänk som maken satt på. Antagligen hungrig. Vi följde den gröna slingan som syns på bilden.

Längd

2,2 km beroende på hur man går.

Svårighetsgrad

Lätt, så länge man följer slingan.

Utgångspunkt

Utgå antingen från Parkeringen finns vid Hönö Kyrkogård eller längs vattnet på Bustadvägen till höger vid Fotöbron. Vi startade vid Fotöbron. Slingan går nära havet och du passerar två badplatser. Jungfruviken och Halse Långe. Slingan passerar också genom blandskog. Det finns bänkar och bord med grillplats lite varstans. Så det är bara att slå sig ned och njuta av matsäck och av utsikten. Om du har parkerat vid Fotöbron och vill gå lite längre, så promenera också över till Fotö!

Vägen hit
Det tar ca 25 minuter med bil från centrum ut till färjorna. Bussen avgår från Nils Ericsson platsen – den tar ca 45 min. ( Röd Express.)
Du kommer fram till en bilfärja som är avgiftsfri. Det går två stycken färjor – en till Öckerö/Hönö – ca 12 minuter och en till Björkö – 6 min. Från Hälsö tar du dig via färja till nordöarna Knippla, Hyppeln och Rörö. Planera din utflykt i god tid med hjälp av olika tidtabeller. För om du ska ut till nordöarna eller till Grötö och Kalvsund, så gäller det att se hur ofta båtarna går. Färjan till Grötö och Kalvsund är personfärja och är avgiftsbelagd. Om du har cykel med på bilen, så är tipset att parkera bilen längs Hjuviksvägen på någon av Västtrafiks parkeringar. Sedan kan du cykla runt på alla de underbara öarna i lugn och ro! Under delar av sommaren går det direktbåt ut till Hönö ifrån Stenpiren.

Fler tips vid besök på Hönö

Naturreservatet Ersdalen utgör den nordvästra delen av Hönö. Landskapet är bergigt och jordfattigt och präglas av väder och vind. Trots kargheten är floran relativt artrik. Strandlinjen är sönderskuren i vikar och uddar. Här finns ett rikt fågelliv.
I Ersdalen finns goda möjligheter till bad, motion, lek, fiske med mera.

Tag färja från Lilla Varholmen till Hönö. Vid första rondellen på Hönö, tag vänster. Tag höger vid Statoil. Följ Lökholmsvägen, sväng höger vid Rödvägen och vänster vid Ersdalsvägen. Parkeringsplats finns.

För den som vill kombinera promenaden med lunch eller shopping, så finns det ett flertal butiker, matställen, kaféer att välja på i områden vid Hönö Klåva som ligger vid hamnen. Hursomhelst är där trevligt att bara gå omkring och njuta av havsnära miljö.

Lite kort om Hönö

Namnet Hönö har sitt ursprung i det fornvästnordiska ordet hein, som betyder brynsten och avser öns runda, avslipade hällar. Hönö har haft gott om odlingsbar mark och var i äldre tid en utpräglad jordbruksbygd. Fram till mitten av 1800-talet var bebyggelsen på ön koncentrerad till fyra byar: Hult, Heden, Röd och Gårda. Även fisket har dock varit betydelsefullt, 1945 fanns det 123 fiskebåtar stationerade på Hönö. Under andra världskriget gick åtta båtar förlorade, 27 fiskare omkom till sjöss och 53 fiskare kom att hamna som krigsfångar i Tyskland. Ön är även känd för Hönökakan som började tillverkas här 1904. Hönö är den till ytan största av öarna och har också flest invånare. (Ca: 5 630 invånare, 2016/2017. Källa: Wikipedia.)

Vår upplevelse på Hönö Jungfruviken

Jag tror att badviken här är Halse Långe. Tänkte inte så mycket på det där med badvikar, eftersom det inte var läge för ett dopp i det blå! Om man inte vill vinterbada förstås?! 🙂 Vi njöt av vinterlandskapet, hittade en bänk nära vattnet, där vi intog vår fika. Precis när jag fikat klart och gick ned närmre mot vattnet för att ta några fler bilder, så kom den lilla rödhaken och slog sig ned alldeles nära maken. 🙂

Visst är landskapet i skärgårdsmiljö vackert även på vintern!?

Vi mötte några ”flanörer” längs slingan som verkade njuta av solskenet och vinterlandskapet. Men ändå ganska få med tanke på det vackra vädret!

Vi närmade oss Jungfruviken och de små skogspartierna. Men innan vi kom fram till lövskogsområdet, efter badplatsen, passerade vi kyrkogården. (Tog inga foton där.)

Ovanligt mycket snö för att vara i skärgården – härligt är det!

Slingan här på Hönö, går liksom de flesta andra ute i skärgården längs havet, men också genom blandskog. Tycker mycket om variationen på slingan.

Landskapet förändras verkligen med årstiden och det är just det som är tjusningen! Skulle inte vilja vara utan de här vinterdagarna, även om ”den gröna tiden” på året har sina absoluta fördelar.

Så var vi åter framme vid bron till Fotö – densamma som vi faktiskt har cyklat över och tillbaka! Det är några år sedan och till våren, kanske vi prövar på det igen! Ganska så tufft om de flesta ”växlarna” sitter i benen som det gör för oss! 🙂

Bron ser inte så brant ut, men det är en lååång stigning!

Må gott i Vintersverige!

Gunilla

I en röd liten stuga!

Idag är det en mulen dag och energin är inte på topp. Kanske jag gick lite för mycket där ute i skärgården och i skogen dagen därpå. Nåväl, jag tar det lugnt idag, redigerar lite bilder och skriver en stund då och då. Får ju inte anstränga ryggen!

Snön ligger kvar och det gillar jag. Det ska vara vinter i februari och mars och gärna med många solskensdagar! Våren kommer så småningom… Vinterlandskapet är så vackert var man än befinner sig. Ena dagen vid havet. Den andra dagen i skogen.

Visst är det vackert i ”min skog?” 🙂 Bäcken som nu håller på att frysa till. I somras var den tömd på vatten, på grund av den långvariga torkan. Skönt att balansen är återställd!

Gärdsgårdsmuren är täckt av orörd snö, himlen lite rosafärgad av januarisol. Fotsteg finns vid sidan om den gamla muren och lite längre fram ligger några röda stugor… och en vit.

Här syns stugan lite bättre! Fotsteg, men ingen hemma. I en röd lite stuga vill jag bo! 🙂

I den andra röda stugan lyste en elektrisk ljusstake och utanför ytterdörren såg jag till fler ”spår” av mänsklig art! Precis när jag skulle ta ett foto på stugan, kom en ung kvinna ut, väl påklädd, och med en lika påpälsad liten baby i en bärsele på magen. Vi kom i samspråk, jag hälsade på dem och jag berättade för mamman hur glad jag är över att sommarstugorna finns kvar! (De har många år på nacken) Hon i sin tur berättade att de har vinterbonat stugan och byggt ut den lite, för att kunna bo där året om. Tankarna for runt i mitt huvud och cirkulerade mest i hur de ändå får plats och att det är en bit ifrån samhällets alla bekvämligheter. Och har de varmt och kallt vatten inomhus? Toalett? Hursomhelst – den lilla babyn och kvinnan verkade vara nöjda och hon betonade hur skönt det är att bo så nära naturen. De bor sannerligen mitt i den! Naturen framför bekvämlighet tänkte jag vidare. Jag fick gärna fotografera, men jag ville inte tränga mig på dem. Jag vandrade vidare på min vinterpromenad…

En liten björkskog. I somras tog jag en bild här på ”änglahår” som då växte mellan de grönklädda björkarna.

Mellan träden skymtar den lilla skogstjärnet och solen ger ett mjukt januariljus. Vassen ger en fin kontrast och lite färg åt bilden. Jag bor inte mitt i naturen, men jag har den väldigt nära mig och det är jag tacksam över!

Må väl!

Gunilla