Att vara turist i sin egen stad!

Maken och jag har haft en lång och skön helg med hotellvistelse i Göteborg och med sköna promenader i strålande solsken! Så lyckat det blev att vara turist på hemmaplan med övernattning på hotell Eggers.

Vi checkade in på torsdag eftermiddag och var väldigt nyfikna på hur vårt rum såg ut.

Entrén rakt fram ifrån Drottningtorget och receptionen är då direkt till vänster. Till vänster innan receptionen kommer man till ”Orangeriet” och vidare in mot baren och matsalen. Här är så vackert! Lägg märke till trappan upp och kristallkronorna!

Jag tror att det här gröna rummet kallas för ”Orangeriet”.

Till höger om entrén ligger ”biblioteket”, här är skönt att sitta och läsa en stund vilket maken gjorde, medan jag gick runt och fotograferade vackra stilleben och detaljer! 🙂

Den här bysten ville jag ta med hem… vill ha!

Så vackra stilleben…

och detaljer…

Så åkte vi upp till våning två på väg till vårt rum med fler vackra detaljer…

Ett stort plus för alla svartvita moderna foton mot allt det guldiga och snirkliga! Läckert!

Vårt rum…

Jättesköna sängar och så där snyggt hotellbäddat! 🙂

Det svarta skåpet – en ursnygg garderob och vitrinskåp. Den vita dörren bredvid sängen leder in till det lilla svartvita badrummet. (Glömde fota där.)

Stort plus för skrivbordet och stolen med det urläckra tyget som fanns lite här och var på hotellet. Gillar djurmönstrat.

Torsdagkväll och vi har hunnit med en promenad, ätit en god tre-rätters middag och med gott vin därtill.

Fin vy mot posthotellet  – Clarion hotell och rakt framför oss ligger…

Radisson Blu. Det finns många fina hotell i Göteborg!

På fredagen vaknade vi till flödande sol – vilken tur! Så efter god frukostbuffé, checkade vi ut, lät vårt lilla bagage vara kvar och så gick vi en lång, skön runda genom vår stad! I Haga blev det fikastopp och vi och många andra sol – och kaffetörstiga ”turister” njöt utomhus av det underbara vårvädret.

Bubbel och choklad så klart när vi kom! 🙂

Ja, vi är verkligen nöjda med vår hotellvistelse på Eggers. Underbar inomhusmiljö, god mat och dryck, trevlig och hjälpsam personal, ligger centralt och bra. Det här kommer vi att göra om – att vara turist i sin egen stad!

Lördagen blev också solig och det lockade också till en skön utomhusvistelse! Sedan var det slut på det underbara. Igår började det klia i halsen och idag… förkyld! 🙁

Kram, Gunilla

Vårvinter vid vackra Mjörn!

Maken och jag åkte mot Alingsås som så många gånger förr, men frågan är om vi har varit där en alldeles vanlig måndag? Förmodligen inte – det vanliga är en fredag eller en lördag och då är det vanligtvis mycket folk i rörelse i kaféstaden!

Måndag – en alldeles underbart solig måndag. Perfekt för utflykt! Vi promenerade i staden och fikade på ett av stadens alla kaféer. Idag blir det vinterbilder ifrån den lilla hamnen vid Mjörn. Här är vackert året om…

Säveån som rinner genom Alingsås och ut i sjön Mjörn. På sommaren är här fullt av båtar. Vattnet ser kallt ut…

Vid strandkanten….vackert!

Underbart vackert solljus och skuggor som jag lyckades fånga på bild.

På solsidan – en tunn ishinna

Längst ute på piren står den lilla fyren som ser ut som en raket! 🙂

De här vår-vinterdagarna är fantastiska! Och så vill jag visa er den här lilla varelsen som jag mötte idag på promenaden… det är bara den 15 februari och jag har sett årets första groda!! 🙂

Hoppas den klarar natten i kylan!