Resan gick till Torbole sul Garda!

Efter en underbar semestervecka i Italien är vi nu åter hemma. Det här var vår femte resa till Italien och förmodligen inte den sista! Den här gången blev det en cykelresa och utmaningarna och upplevelserna är svårslagna! På fem dagar har vi cyklat ungefär 20 mil förbi byar, små städer, genom oliv – och vinlundar och avslutningsvis en bit utmed Gardasjöns ena sida. Med elcykel blir det bra mycket lättare att ta sig upp för de branta sluttningarna, men nog behövdes det ändå god benstyrka och teknik! Och om det var en utmaning att ta sig uppför en serpentinväg, så var det minst sagt läskigt att rulla utför på andra sidan sluttningen!

Varje morgon efter frukost vid niotiden samlades vi för att bege oss iväg i samlad trupp. Vi var över femtio personer i gruppen, vilket var i mesta laget! De första dagarna cyklade vi därför i två grupper med två guider i varje grupp. Men sedan blev det en grupp, då alla inte cyklade varje dag, samt att deltagarnas teknik förbättrades. De här guiderna kunde sin sak och var behjälpliga på olika sätt. För nog inträffade det olika ”tillbud” – men dessbättre inget allvarligt!

Ja, upplevelserna har för vår del varit fantastiska och både maken och jag kan tänka oss att göra fler cykelresor. Det är en mycket speciell känsla att ”glida fram” genom ett landskap och vara så nära naturen. Och har man som vi cyklat på en elcykel av högsta kvalitet så duger inget annat! 🙂

Att både cykla och fotografera går inte så bra och lättast har ju varit att använda mobilkameran och vid några tillfällen den vanliga kameran.

Det blir några foton idag…har bara börjat att sortera och redigera!

thumb_dsc_0240_1024

En vy över Garda Torbole där vi bodde hela veckan.

14350780_1774853829451198_2044536022_n

Ett stopp vid den första cykeldagen och jag tror inte det är sant så vackert det är! Är jag i paradiset!?

thumb_dsc_0127_1024

En underbar by utmed Gardasjön som heter Malcesine. Här var vi sista dagen och efter en god lunch blev det en båttur tillbaka till Torbole sul Garda.

thumb_dsc_0131_1024

I samma by…här gillar man dekoration och färg! 🙂

14280649_546459698887568_3382075867000733696_n

Ett litet collage över hamnstaden Riva, serpentinvägar, Gardasjön i skymningen och en av alla bergsbyar som vi passerade.

thumb_dsc_0045_1024

En av de vackraste byarna…Arco. Här var vi första dagen och hit återvände maken och jag på vår ”lediga dag!” Mycket pittoreskt!

En liten försmak…

Två västkustpärlor!

Soliga och underbara dagar har vi kunnat njuta av länge nu och för en vecka sedan, över helgen, befann vi oss tillsammans med lilla familjen på Härmanö och Gullholmen. Två helt fantastiska västkustpärlor! Fredagen och lördagen bjöd på övervägande sol och söndagen inleddes med lite regn och friska vindar, men regnet blåste bort och fram tittade solen igen.

En liten gångbro är det som skiljer Härmanö och Gullholmen åt. Båda öarna är bilfria, så det är var ju tur att det fanns dragkärror att låna för att lättare ta all packning till och från våra stugor. Det blir en hel del även om det bara gällde en helg, då det ska med sängkläder, mat och lite annat smått och gott. Men det var sannerligen värt besväret!

Vi har tidigare åkt med ångaren Bohuslän och då la båten till vid Gullholmen och vi fick möjlighet att besöka dess två underbara pärlor. Redan då bestämde vi oss för att återkomma hit. Miljön är fantastisk och där finns allt det som jag älskar med Bohuskusten.

thumb_dsc_0007_1024

I väntan på färgan vid fastlandet, tog jag ett foto mot Gullholmen…

thumb_dsc_0009_1024

Och se där ligger färgan som vi väntar på. Det tar mindre än tio minuter att åka över…

thumb_dsc_0071_1024

Promenaderna över och mellan öarna blev många och att gå där mellan husen i de smala gränderna och nere vid hamnen bland sjöbodar och båtar är något bland det bästa jag vet!

thumb_dsc_0105_1024

thumb_dsc_0091_1024

Dekorerat! 🙂

thumb_dsc_0079_1024

Och här ha vi husen. Vi bodde i hus två från vänster och lilla familjen i det fjärde från vänster. En liten damm fanns framför våra hus. Alla hus hade balkong och altan.

thumb_dsc_0115_1024

Vy ifrån vår balkong…bergen som jag älskar!

thumb_dsc_0114_1024

Och havet och fyren som skymtar därute…

thumb_dsc_0043_1024

Vy över våra hus uppifrån lotskiken i kvällsljus.

thumb_dsc_0038_1024

Vy över hela härligheten! 🙂

thumb_dsc_0078_1024

De vackra bergen i skymningen…

thumb_dsc_0076_1024

Och himmelen!

På söndagen efter regn och blåst blev det åter uppehåll och vi passade på att gå en lång promenad i det vackra landskapet på Härmanö, innan det var dags att åter stiga på färjan för vidare färd hem.

thumb_20160911_110551_1024

Det var otroligt vackert här och när jag såg vallmon, blåklinten, det lilla huset, havet och vidderna…tappade jag nästa andan av beundran!

Det var som i en tavla

Vilken fantastisk natur vi har och vilka lycka när september bjuder på sommarvärme! September är en perfekt månad att vistas vid havet. Det är mycket lugnare, inte så mycket turister och som sagt ofta är det sol och värme.

Kram, Gunilla

Utflykter i underbart sensommarväder!

Vilket underbart sensommarväder det är och varje ledig stund ger vi oss iväg på utflykter! Vi tränar flitigt inför kommande cykelsemester och det ska bli så roligt!

I början av veckan tog vi med cyklarna ut till Göteborgs norra skärgård. Där cyklade vi på Öckerö, Hälsö, Rörö, Hönö och på Fotö. Öar som vi besökt många gånger, men där det alltid finns något nytt att upptäcka. Vi har till exempel inte cyklat över till Fotö och bron är ganska så brant om man säger så!!

thumb_dsc_0019_1024

thumb_dsc_0020_1024

Vi klarade att trampa uppför, men sedan skulle vi ju tillbaka också!!

thumb_dsc_0011_1024

thumb_dsc_0012_1024

Fina vyer uppifrån bron…

thumb_dsc_0017_1024

Den lilla hamnen vid Fotö, där det fortfarande ligger fullt med båtar. På vintern är det så tomt här, men lika vackert!

Tycker om sjöbodarna och den blå båten! 🙂

Tidigare i somras fann vi en slinga att gå på Hälsö, jag rekommenderar verkligen att gå den. Uppifrån bergen är det vacker utsikt ut över Nordöarna och i horisonten skymtar där Marstrands fästning.

thumb_dsc_0006_1024

Slingan som både går att gå och cykla på. Bitvis är det dock bäst att leda cykeln! Här finns artrik flora också, så håll utkik efter små skyltar.

thumb_dsc_0007_1024

Från toppen ser vi här ut mot Källö-Knippla. Så mysigt!

thumb_dsc_0005_1024

Nog skulle jag tänka mig att ha ett sommarhus här! 🙂

Ja, vi har en fantastisk skärgård och det är lätt att ta sig över med både bil och cykel. Det sistnämnda är att rekommendera, då det är så lätt att ta sig fram med de olika färjorna mellan öarna. Det finns pendelparkeringar nära Hjuvik där det går att parkera bilen, för att sedan ta sig till färjeläget vid Hjuvik.

Nu väntar nya äventyr med ”lilla familjen!”…