Ålesund och den sagolika färjeturen mot Geiranger.

I Ålesund skulle jag ha kunnat stanna i flera dagar, men det fanns det inte utrymme för. Men vi hann ändå se mycket under vår korta vistelse där. Vi åkte busstur genom staden och runt om och stannade till vid olika utsiktsplatser. En norsk guide var med och som hade mycket intressant att berätta om Ålesund. Det som är värt att nämna är den brand som nästintill ödelade Ålesund. Den startade natten den 23 januari 1904. Befolkningen fick fly mitt i natten och mer än 10 000 personer blev utan hem och hus mitt i den kalla norska vintern. Ålesund bestod då mest av träbebyggelse.

Det var Vilhelm den II av Tyskland som förbarmade sig över Ålesundsborna och lär ha sänd iväg fyra skepp med material för att bygga tillfälliga skydd och husrum. Så småningom växte en ny stad fram som har blivit en del av Ålesunds kännetecken – en hel bebyggelse i Jugendstil med sina torn, spiror och dekorativa utsmyckningar. Ytterligare en händelse har inträffat och det var också på natten då ett kraftigt ras gjorde så att ett större bostadshus kollapsade. Detta hände så sent som i mars 2008. Huset blev träffat av ett större klippblock ifrån det intilliggande berget. Fem människor fick sätta livet till.

Det blev också en guidning till fots genom den vackra staden och de färgglada husen fick mig bland annat att tänka Ströget i Köpenhamn och kuststaden Portovenere i Italien.

Men nu är det Ålesund som jag vill visa mer utav…

Det stora vita huset på tvären är vårt hotell. Perfekt läge vid hamnen…bara några steg att gå till den väntande båtturen.

Många husfader hade som sagt vackra utsmyckningar…

Som en dekoration på en tårta…

Och så alla husen med sina spiror och torn…

Och så alla fritidsbåtar längs kanalen mitt i byn som de säger i Norge!

DSC_0061En mycket nöjd bloggerska i väntan på…

Hurtigruten! Färjan som vi åkte med längs fjordarna för att så småningom komma fram till Geiranger. Färjan tar upp till 500 personer, men så många var vi inte ombord. Ganska luftigt faktiskt! Vår färja var stor, men det fanns större visade det sig!

Många mysiga hus låg längs fjordarna. Några högt uppe bland bergen, andra strandnära.

Vi mötte många mindre färjor som gick mellan öarna och måsarna följde oss nära, nära. Så nära att de tog mat ur handen!

Ibland drog molnen in över topparna, för att sedan försvinna lika fort….

Vi såg ett flertal mäktiga vattenfall och självklart spanande jag efter ”Dei sju söstre”, men fick det ”bara” till sex stycken. Så mäktigt och vackert!

Det är som om änglarna sprider ut sitt hår över bergen.

Så var vi då framme vid Geirangerfjorden och vår färjetur närmade sig sitt slut. Men inte resan i sin helhet. Runt hörnet ligger Geiranger, så varmt välkommen tillbaka och följ med upp på serpentinvägar ifrån Geiranger mot Lom, Beitostölen och Oslo.

Kram, Gunilla

Norges vackraste by och Hurtigruten!

Ja, så står det i resekatalogen och jag är beredd att hålla med! Så fantastiskt vackert!

Hej! Ja, nu är jag tillbaka fylld av nya naturupplevelser ifrån grannlandet Norge. En busstur på endast fyra dagar och ändå fick vi se och uppleva så mycket. Nu har vi varit hemma ett par dagar och intrycken har fått ”smälta in” och jag har redigerat en hel del bilder.

Igår kväll tittade vi på våra foton tillsammans med goda vänner och de kunde inte annat än att hålla med om hur fantastiskt vackert det är med Norges fjordar, dalgångar och fjällandskap. Ja, jag är glad att jag lyssnade till kära maken att nu var det sannerligen dags att styra kosan västerut, för en gångs skull och jag tror inte det var sista gången! Jag ser redan framför mig en vandringstur i höstlandskap.

Det har varit en kall vår och sommar även i grannlandet. Det låg ovanligt mycket snö kvar i fjällen och enligt vår norska guide så var det årets varmast dag i Ålesund, då vi var där med hela sjutton grader! Annars har det legat på som mest tretton grader. Vi hade mestadels sol och det är vi djupt tacksamma för. Nu fick vi njuta av Hurtigruten uppe på däck och följa det fantastiska landskapet och se alla höga fjälltoppar som vi passerade.

Första dagen startade tidigt på morgon från Göteborg och färden gick norrut genom Bohuslän, förbi Oslo och Lillehammer, mot Öyer, där vi övernattade första natten. Vad bekvämt det är att bara slå sig ner i bussen, koppla av och betrakta allt genom fönstret utan att tänka på något annat, som var ska vi sova och vad ska vi äta…Vi fick mycket god buffé när vi kom fram. Bara att njuta av dagens intryck, trevligt sällskap och av mat och dryck!

Vem minns inte OS i Lillehammer 1994? Jag minns att det blev guld till Tre kronor! 🙂

Vacker utsikt uppifrån hoppbacken över Lillehammer och mer skulle det bli…

Andra dagen gick resvägen genom fantastiska Gudbrandsdalen, där vi passerade bland annat Otta och Dombås. Dagen startade gråmulet, men ju längre västerut vi kom, ju soligare blev dagen! Det blev ett lunchstopp vid Trollväggen och här började allt fler toppar sticka upp!

Trollväggen…

Och visst ser du trollet med hjälp av snön!? Trollstigen…får det bli en annan gång…nu fortsätter färden mot Ålesund. Magiskt vackert kann jag lova!

Visst är Ålesund alldeles underbart vackert med sina torn, spiror och snickarglädje som präglar staden. En arkitektur i Jugendstil, i den gamla delen. Titta in snart igen så kommer fler foton ifrån vackra Ålesund och ifrån Geirangerfjorden.