Att hitta sitt sätt att vara fysiskt aktiv och tycka om det!

I början av ett år eller när hösten har gjort entré är det många som bestämmer sig för att börja träna i någon form. Det är mycket bra, men det bästa är att alltid ha med fysik aktivitet i sin vardag. I min värld har jag svårt att förstå att man inte tycker om att röra på sig! Att det inte är roligt att vara aktiv? Jag tror inte att det är hela sanningen, utan att det ligger andra bakomliggande orsaker. Det kan vara: tidigare negativa upplevelser av fysiska aktiviteter, allmänt låg självkänsla/självförtroende, fysisk eller psykisk funktionsnedsättning, övervikt, upplevd tidsbrist, låg motivation… Ja, listan kan fyllas på! Hinder som kan vara svåra att ta sig förbi.

Men jag tror också att flertalet krånglar till det, eller som jag – att inte vilja ha för lång väg till fysisk aktivitet! Då ska man komma ihåg att all rörelse kan påverka vår hälsa positivt. Fysisk aktivitet i form av till exempel: raska promenader, trädgårdsarbete, friluftsliv, är också en form av aktivitet som påverkar vår hälsa positivt! 

För de flesta av oss är det inte så svårt att röra på sig genom dagliga promenader, om det så är med barnvagn eller med rullator!

 

Du rör dig i vardagen på sätt som du kanske inte tänker på, till exempel när du städar, sysslar med hushållsarbete, går ut med hunden, eller gå en sträcka till och från jobbet. För att inte tala om att delta i sina barn eller barnbarns olika aktiviteter!Bildresultat för barn som leker

Även dans, bärplockning, svampplockning, och cykling räknas. Det är alltså bra att bli medveten om sina vardagsaktiviteter och kanske du behöver utöka dem. På så sätt minskar du tiden då du sitter stilla vid till exempel framför tv eller vid datorn.

När jag läser om fysisk aktivitet i vårdguiden 1177, så är rekommendationen att du som är vuxen, 18 år och uppåt, att röra på dig minst 150 minuter varje vecka. Intensiteten ska vara måttlig. Det betyder att du ska röra dig på ett sätt som gör att du blir varm och som ökar din puls och din andning. Du som rör dig med så kallad hög intensitet behöver röra dig 75 minuter i veckan. Hög intensitet innebär en ännu mer tydlig ökning av puls och andning. Om du har hjärt – kärlsjukdom, diabetes, högt blodtryck eller är kraftigt överviktig, så rådgör med en läkare först innan du börjar motionera.

I vårdguiden läser jag vidare att:

Fysisk aktivitet minskar risken för följande:

  • Att du dör i förtid, oavsett orsak.
  • Hjärt-kärlsjukdomar, till exempel högt blodtryck, kärlkramp, hjärtinfarkt, stroke.
  • Metabola sjukdomar, till exempel typ 2 diabetes och fetma.
  • Cancer, till exempel tjocktarmscancer och bröstcancer.
  • Fall och benbrott, till exempel höftfraktur.
  • Psykisk ohälsa, till exempel demens och depression.

Oavsett ålder, ung eller gammal, kan vi med regelbunden fysisk aktivitet:

  • förbättra konditionen
  • öka muskelstyrkan och muskelmassan
  • förbättra balansen
  • förbättra koordinationen

När jag gick min utbildning till diplomerad stresskonsult, fick jag bland annat kunskap om hur viktig vardagsmotionen är för att motverka stress. När vi rör på oss och gärna i kombination med meditativa övningar har kroppen lättare för att ta hand om stresshormoner, som till exempel, adrenalin och kortisol. Färre stresshormoner gör, i sin tur, att du mår bättre och att sömnen blir bättre. Endorfiner, som ibland kallas för kroppens eget morfin, frigörs vid fysisk aktivitet och kan hjälpa dig att känna dig mer nöjd och belåten. Hjärnan påverkas också på flera sätt av fysisk aktivitet. Bland annat frigörs så kallade signalsubstanser, exempelvis dopamin och serotonin, som motverkar depression och smärta.

Motivationen kommer med resultaten

Vad det än är som hindrar dig ifrån att vara mer aktiv, så bestäm dig för att bara börja träna! Motivation ökar nämligen i takt med resultaten. Viktigt att starta mjukt om du är helt otränad som med dagliga korta promenader eller en tur på cykeln. Öka sedan successivt. Planera in tid för en eller flera aktiviteter och gör det till något roligt!

Ge inte upp

Det är vanligt att ibland känna ett motstånd mot att röra på sig när man är trött och inte på humör. Om du försöker att träna ändå, känns det oftast mycket bättre efteråt. Om det inte gör det, kan det bero på att du har valt fel typ av motion eller tränar för hårt. Kanske finns det någon annan motionsform som passar dig bättre? Eller kanske det blir roligare om du får sällskap av en kompis!

Mina tankar kring att vara aktiv som äldre

Jag har alltid varit aktiv och tycker om att motionera på olika sätt. Så det är inget nytt eller konstigt för mig. I min vardag finns det numera gott om tid för fysiska aktiviteter och de flesta dagar i veckan startar eller slutar med en promenad. Därtill blir det längre vandrings – och cykelturer. Inplanerad träning är zumba två gånger i veckan och yoga en gång i veckan. Det här är bra och rolig träning för mig. Att vandra är något som jag har blivit mer och mer betagen i. Det är något meditativt som händer under tiden och som jag mår bra av. Zumba är rytm, fart och fläkt! Blir härligt svettig! Yogan tillför lugn, styrka, rörlighet, och balans. Bildresultat för bild yoga

 

För mig är det viktigt att bibehålla styrka och rörlighet. Det finns inga garantier, men jag är medveten om att att ansvaret för att jag ska vara så frisk som möjligt ligger hos mig. Såväl fysiskt som psykiskt. Jag har en viss funktionsnedsättning med reumatisk sjukdom, ankyloserande spondylit (AS), vilket kan göra det smärtsamt för mig oavsett fysisk aktivitet eller ej. Men för det mesta mår jag alldeles utmärkt och det tror jag beror på att jag anpassar träningen när så behövs.

I några kommande inlägg tänkte jag skriva lite mer om vandring, yoga och zumba.

Avslutningsvis så önskar jag dig en skön och aktiv dag! För egen del ser jag fram emot en ny vandringstur på någon av Göteborgs alla vackra öar!

Det är i alla fall planen för dagen!

Kram Gunilla

 

 

 

(Visited 18 times, 1 visits today)

6 reaktion på “Att hitta sitt sätt att vara fysiskt aktiv och tycka om det!

  1. Bra inlägg! Träning är a och o för vår hälsa.
    Jag märker tydligt på mååendet om jag rört mig för lite. Ett återkommande inslg för mig är promenader,. Just nu har vi fått ett nytt stort och fint gym i Svedala, jag har en testmånad och håller på att testa på deras olika pass. Har i nuläget skön träningsvärk efter några pass Bodypump. Det blir nog ett träningskort när provmånaden gått ut eftersom där finns många olika träningstider att välja mellan.

    Ha en fin helg!
    Kram Christina

    • Tack Christina! Bra att kunna testa olika aktiviteter under en månad, samt att det inte är så långt för dig att ta dig till gymmet. Bra att ha kort och kunna boka sig till olika pass.
      Trevlig helg!
      Kram Nilla

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.